250 euro voor 8 dagen all-inclusive in Antalya ondertussen, maar niemand durft nog naar Turkije op vakantie gaan

Vorig jaar gingen al bijna 50% minder Belgen op vakantie naar Turkije en dat lijkt nog maar het begin te zijn geweest. Want de boekingen voor dit jaar, ondanks ondertussen hallucinant lage prijzen, komen niet van de grond. Ten minste, dat zeggen ze in de Turkse vakantiecentra zelf, of bij onafhankelijke organisaties. De Belgische touroperators zien het allemaal rooskleuriger in.

De Belgen zijn niet de enige toeristen die Turkije mijden. Het land ontving in de eerste elf maanden van 2016 24 miljoen bezoekers, bijna een derde minder dan het jaar voordien.

Overal wordt gestrooid met aanbiedingen. Je kan nu al, als je een beetje uitkijkt, voor nog geen 250 euro acht dagen lang naar een all inclusive resort in Antalya gaan.

"Zo'n sterke daling naar een vakantieland zien we bijna nooit", zeggen onderzoekers. Ongezien, maar niet onverklaard. Mensen zijn erg duidelijk over waarom ze niet meer naar Turkije willen: angst voor een aanslag.

De verwachting is dat de daling zich dit jaar nog harder doorzet. Steeds meer beginnen internationale reisorganisaties ook Turkije te laten vallen. Carnival Corporation, één van de grootste cruiserederijen ter wereld, heeft besloten dit jaar niet meer naar Turkije te varen.

Raar

"De vraag om Turkije over te slaan, kwam van onze klanten”, zeggen ze daar. “En we hebben daar gewoon gehoor aan gegeven, wat normaal is gezien alle ontwikkelingen van de laatste tijd."

Dat is wat je zowat overal hoort - tenminste, in het buitenland, bij touroperators. Bij de Belgische zien ze het voorlopig veel rooskleuriger in.

“De voorbije weken bleef het aantal boekingen stabiel tegenover vorig jaar. De grootste aantallen hebben vorig jaar afgehaakt”, zei woordvoerder Frank Bosteels van reisorganisator Connections aan De Tijd.

“Turkije is niet rampzalig”, beweert ook Jan Dekeyser, de CEO van Thomas Cook België. “De populaire Turkse stranden liggen even ver van Istanboel als Brussel van Noord-Ierland. TUI België noteert zelfs een voorzichtige stijging van het aantal Turkse boekingen na het dal van de zomer van 2016”, zegt die.

Bij touroperator Neckermann zien ze dan weer dat dit jaar in het vroegboekseizoen Turkije de helft minder populair is dan vorig jaar.

45% vindt terreurdreiging belangrijkst bij keuze

Logisch is het wel, want uit onderzoek blijkt dat voor 45% van de reizigers terreurdreiging het belangrijkst is bij de keuze voor een vakantiebestemming. Pas daarna volgen gezondheid, criminaliteit, de politieke situatie, risico op natuurgeweld en de kans op verkeersongelukken.

Toerisme is - of beter was - goed voor bijna 7 procent van de Turkse economie en bijna 8 procent van de tewerkstelling in het land. Duizenden seizoensarbeiders die normaal ingezet worden vanaf eind mei tot eind september, hebben van resorts en hotels voor het tweede jaar op rij te horen gekregen dat ze deze zomer niet zullen moeten opdagen, want er is geen werk voor ze. 40% van alle toeristen komen in de periode tussen begin juli en september.