We kunnen er niet meer aan ontsnappen: binnenkort reclame halverwege video's op Facebook

Als je binnenkort een video bekijkt op Facebook, mag je je aan reclame verwachten. Facebook begint namelijk met het testen van reclame halverwege zijn filmpjes. Dat moet ervoor zorgen dat bedrijven en websites meer geld kunnen verdienen met hun video's op Facebook.

Het laatste jaar zijn er steeds meer video's verschenen op Facebook, maar bedrijven of websites die dat doen verdienen daar momenteel bijna niets aan. Daarom plaatsen ze vaak enkel een kort stukje en daarna een link naar YouTube of hun website. Daar wil Facebook verandering in brengen en daarom wil het manieren testen om reclame toe te voegen aan die video's.

Binnenkort zal gestart worden met reclame halverwege video's. Bij filmpjes die meer dan 90 seconden duren, zal na 20 seconden een reclamespotje komen. Dat moet niet alleen zorgen voor inkomsten, maar er ook voor zorgen dat de kwaliteit van de video's beter wordt. Het is namelijk de bedoeling dat de kijker minstens 20 seconden blijft kijken, iets wat nu vaak niet het geval is.

Voor alle duidelijkheid: het gaat hier niet over de filmpjes die je zelf van je jezelf of je kat online zet. De reclame komt er enkel bij bedrijven en websites die geld willen verdienen met hun video's. 55 procent van wat die reclame opbrengt, gaat dan ook naar de pagina die het gepost heeft, de rest is voor Facebook zelf.

Lees meer