Primark voert zelfs promotie op z'n lonen: de Franse werknemers krijgen er een eurocent per uur bij

Bij Primark Frankrijk wrijven de personeelsleden zich ferm in de handjes. Of toch niet, want de loonsverhoging die de directie hun voorstelt lijkt nogal op een grap: 0,01 cent per uur. Bruto. Volgens de vakbonden is het een manier om hen te blokkeren, zeker omdat er bij de hogere kaders een loonsverhoging van 1,5% in zit. Slechte reclame voor het merk, dat alleszins.

"Dit is te gek en ook nog eens verschrikkelijk grof naar de arbeiders toe", zegt Serge Nardelli, vakbondsvertegenwoordiger voor Primark op Europe 1. Hij is nog niet volledig bekomen van "de slechte grap" die de directie vertelde aan haar personeelsleden op het onderste echelon: ze krijgen een loonsverhoging van één eurocent per uur.

Op een jaar komt die loonsverhoging neer op absoluut niets. Beter, met de totale opslag op een werkjaar zou je zelfs bij Primark nauwelijks iets van kleren kunnen kopen. "Als we 1 eurocent per uur loonsverhoging krijgen, bruto, dan is dat omgerekend niet eens een euro per maand", segt Nardelli.

Slechte reclame

Daar komt nog eens bij dat de Franse taak van Primark zo'n 300 miljoen euro omzet had in 2015. En dat de loonsopslag voor de hogere echelons er een stuk aantrekkelijker uitziet. Zij krijgen zo'n 1,5% opslag, en hun loon ligt om te beginnen al een pak hoger dan de mensen die pakweg in het magazijn van Primark werken.

Slechte reclame voor Primark, die zich onverhoeds in het midden van een sociale media-storm vindt. Het kledingmerk probeerde de gemoederen te kalmeren door te laten weten dat er nog geen enkele beslissing genomen is. Ze benadrukten ook dat "loonsverhoging op jaarbasis niet de enige vorm van financiële compensatie is." Andere voordelen (zoals de dertiende maand, aandelen of een bonus) zijn ook nog een deel van de onderhandelingen.

Lang verhaal kort: dat het personeel van Primark meer zal verdienen dat die ridicule 0,01 euro per uur, is duidelijk. Maar intussen is de basis voor heel wat kwaadheid gelegd. Zien hoe dat afloopt.