Brexit slaat weer toe: Britten moeten meer gaan betalen voor koffie van Nescafé

De Brexit maakt slachtoffer na slachtoffer en nu moeten ook de koffieliefhebbers eraan geloven, want Nestlé kiest om zijn prijzen te verhogen. De prijs voor een lekker kopje Nescafé stijgt, toch in Groot-Brittannië. De Britten betalen nu 14 percent meer voor een bakje troost. 

De Brexit laat overal zijn voetafdruk achter, maar de voedingssector krijgt de meeste klappen. Na ontelbare prijsstijgingen, kiest Nestlé om zijn voorgangers te volgen. Een pakje Nescafé Original koffie van 100 gram stijgt met 14 percent. De koffie kost nu £3,15 (3,65 euro) in plaats van £2,75. Ook andere producten van het Zwitserse merk Nestlé stijgen in prijs. Zo stijgt een 500 ml fles van Pure Life water met 22 percent, waardoor een flesje van £2,29 naar £2,80 gaat.

Het merk Nestlé waarschuwde hier een aantal maanden terug al voor als gevolg van de daling van de waarde van de pond. Nestlé denkt ook na over hun investeringen in Groot-Brittannië, maar ze hebben besloten om deze te laten voor wat ze zijn zolang ze niet weten wat de Brexit concreet inhoudt. Nestlé verzekert dat ze het gewoon zijn om met verscheidene factoren rekening te houden, ook met een verandering in muntwaarde. "We veranderen onze prijzen alleen wanneer het echt nodig is", stelt Nestlé in de krant The Independent.

Andere voedingsproducten die koffie al voorgingen zijn marmite, fishsticks en Walkers chips. En in oktober kon de supermarktketen Tesco onder andere Ben & Jerry's niet meer verkopen door een geschil met leverancier Unilever. Een merk dat ook getroffen wordt is Apple, dat kiest om zijn applicaties duurder te maken. Microsoft volgde zijn concurrent hierin en moest zo ook een prijsstijging toegeven.

Lees meer