Dit is nog maar het begin: de Britten lijden nu al zwaar onder de Brexit, de Duitsers zijn de grote winnaars

De Brexit is officieel nog geen feit, maar nu al hebben de Britse bedrijven zwaar te lijden. Meer dan de helft ondervindt problemen door de nakende afscheiding van het Verenigd Koninkrijk uit Europa. Zowat overal wordt verwacht dat de prijzen dit jaar ook voor de consument zullen stijgen. Intussen hebben ze vooral in Duitsland reden om te lachen, want daar stromen de bestellingen binnen.

Sinds vorige week staat het licht voor premier Theresa May eindelijk op groen. Na wat juridische omzwervingen kreeg ze van het parlement met grote meederheid de goedkeuring om Artikel 50 te activeren. Daarmee kondigt ze de uitstap van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie aan. Pas daarna kunnen de onderhandelingen beginnen, en die moeten binnen de twee jaar worden afgerond. Het pond reageerde al een paar keer erg slecht op berichten over de Brexit, al hield de munt vorige week veel beter stand toen de Brexit eigenlijk officieel werd.

Toch ondervindt de Britse economie al heel wat hinder door de Brexit, zo schrijven The Financial Times en The Guardian. Meer dan de helft van de grootste bedrijven in het land merkt een negatieve impact. Daarnaast zegt 11 procent dat de Brexit een gunstig effect op hun resultaten heeft. Op termijn voorspelt slechts 32 procent van de bedrijven dat het wel goed zal komen met de Brexit, terwijl 45 procent de komende jaren eerder somber inzien. De cijfers komen van Ipsos Mori, dat een studie deed bij 114 Britse CEO's. De grootste zorg van de bedrijfsleiders is niet enkel geld, maar ze vrezen ook talentrijk personeel te verliezen door de Brexit.

Duitsers doen het wel goed

De gevolgen beperken zich niet enkel tot de bedrijfswereld, want ook de klanten gaan het in hun portefeuille voelen. De meeste bedrijven hebben volgens de Britse Kamer van Koophandel aangekondigd dat ze dit jaar hun prijzen zullen verhogen. Het idee dat een zwakke pond positief is voor bedrijven die veel naar het buitenland uitvoeren, blijkt overigens ook niet te kloppen. De aankoop van grondstoffen uit het buitenland wordt immers ook duurder.

En op het einde winnen de Duitsers ... Ook voor de Brexit lijkt dat te gelden. Terwijl Europa zich zorgen maakt over de gevolgen van de Brexit, doen Duitse bedrijven het uitstekend. In december hebben ze 5,2 procent meer bestellingen gekregen, het beste resultaat in meer dan twee jaar. Vooral landen uit de zogenaamde eurozone zijn flink gaan shoppen in Duitsland.

Ryanair

Twee sectoren gaan het ook in het Verenigd Koninkrijk goed blijven doen. De farmaceutische industrie en de ruimtevaart worden immers beschermd door reglementen van de Wereldhandelsorganisatie. Een andere vrees is er door het scenario van een harde Brexit. Voor premier May lijkt het stoppen van de migratie immers belangrijker dan een gunstig akkoord met Europa, en dus zouden de onderhandelingen weinig goeds voor de economie voorspellen. Bain, een adviesbureau, denkt dat de winst van de Britse bedrijven door een harde Brexit met 30 procent zou kunnen terugvallen.

Eén van de bedrijven die nu al openlijk toegeven dat ze hun broek scheuren aan de Brexit is Ryanair. Michael O'Leary was een duidelijke voorstander om in de Europese Unie te blijven. Hoewel de vliegtuigmaatschappij 16 procent meer klanten had, hakte de Brexit toch serieus in op de winst in het vorige kwartaal.

Tot slot zullen de Britten niet van de gunstige roamingtarieven binnen de EU kunnen genieten. Dat betekent dat ze vanaf 2019 dus weer een flinke rekening mogen verwachten wanneer ze in Europa bellen. Tenzij ze een goede regeling met de Europese Unie kunnen sluiten, want het omgekeerde zou voor ons natuurlijk ook het geval zijn.

Lees meer