Nieuwe aflevering van de sjoemelsoftware-soap: Volkswagen weigert compensatie te betalen

De scenaristen van de sjoemelsoftware-soap lijken over een onuitputtelijke bron van inspiratie te beschikken. Volkswagen-CEO Matthias Müller en eurocommissaris voor Consumentenrechten Věra Jourová hebben zich gisteren over het Dieselschandaal gebogen. Ze hebben onderhandeld over een compensatie voor de dieselwagens die uitgerust waren met illegale sjoemelsoftware. Daarmee werden uitstootcijfers vervalst om aan de milieuvoorschriften te voldoen. Volkswagen heeft het voorstel voorlopig afgewezen.

“Ik heb er opnieuw op aangedrongen dat Volkswagen een soort bonus of compensatie moet verschaffen aan zijn Europese klanten”, zegt Věra Jourová, Europees commissaris voor Consumentenrechten en Justitie. “EU-klanten verdienen een eerlijke behandeling, ook van Volkswagen.”

“Volkswagen heeft voor het eerst bescheiden maatregelen genomen om de getroffen klanten beter te informeren en om te zorgen dat de wagens in kwestie op tijd hersteld worden."

Jourová beweert ook dat Volkswagen-CEO Müller toegezegd heeft om de Europese Commissie te verwittigen als er reparaties aan de bewuste wagens uitgevoerd zouden worden. Volgens Politico zitten de twee partijen volgende maand opnieuw aan tafel om over een eventuele compensatie te onderhandelen want Volkswagen wees het voorstel van de Europese Commissie meteen af.

Dieselschandaal? Even reminden

Het dieselschandaal barstte eind 2015 los. Toen bleek dat Volkswagen bij 11 miljoen dieselwagens verboden software geïnstalleerd had. Daarmee werden de uitstootcijfers van voertuigen vervalst om aan de emissie-eisen te voldoen. 8,5 miljoen van die wagens werden in Europa verkocht.

Om rechtszaken en hogere kosten te vermijden, heeft Volkswagen al een compensatie toegezegd aan klanten in de VS. In totaal ging het om 23 miljard dollar, ze herstelden ook een half miljoen wagens zodat die ook zonder illegale software aan de milieueisen voldeden.

Toch weigert de wagenfabrikant nog steeds dit te doen in de EU. “De dieselwagens kunnen heel gemakkelijk afgesteld worden om aan EU-uitstootstandaarden tegemoet te komen”, aldus Volkswagen. Bedenkelijk, want de Europese emissie-standaarden zijn strenger dan die van de VS.

Luxemburg wacht niet

In Luxemburg spreken ze van "criminele praktijken." Het Groothertogdom heeft nu een klacht in tegen onbekenden. Niet tegen een persoon of bedrijf “want we weten nog niet wie wat gedaan heeft”, zegt François Bausch, Luxemburgs minister van Transport.

Met deze klacht hoopt de Luxemburgse regering dat er een onderzoek komt, en uiteindelijk een schadevergoeding voor de consumenten.

Lees meer