Ryanair schiet op onmogelijke geluidsnormen voor Zaventem: "Aanpassen of de jobs en vluchten verdwijnen"

De druk vanuit de luchthaven van Zaventem om de nieuwe Brusselse geluidsnormen aan te passen stijgt. Want Ryanair-baas Micheal O'Leary haalt hard uit: als die nieuwe strenge normen in Brussel er komen, is vliegen voor 7 uur en na 23 uur onmogelijk. En dan gaat Ryanair vluchten en jobs schrappen. Voorlopig stoppen ze met investeren.

Een crisis dreigt rond de luchthaven van Zaventem. Brussel legt nieuwe, strengere geluidsnormen op, die in principe al vanaf 1 januari ingegaan zijn. Daarbij is er een 'nultoleratie' voor het overschrijden van de geluidsnormen voor 7 uur en na 23 uur, wat er eigenlijk op neerkomt dat je dan quasi niet meer kan vliegen. Telkens de norm zou overschreden worden, dreigt een boete van 6.000 euro, een dure grap voor luchtvaartmaatschappijen.

Die reageren woest. Al weken zijn ze aan het lobbyen om de maatregel terug te draaien. Micheal O'Leary, de grote baas van Ryanair spreekt nu duidelijke taal. "Is vliegen tussen 6 en 7 uur asociaal? Ik heb vier kinderen en ben dan vaak al wakker", zo zegt de topman. "It's a crazy rule, politicians do crazy things", een zotte regel dus. En daarbij wijst hij de Brusselse regering met de vinger: "Brussel moet zijn geluidsprobleem oplossen of het verliest capaciteit en trafiek."

Voor Ryanair is het duidelijk: als de maatregel blijft gelden, dan investeert Ryanair geen euro meer in Zaventem. En dat is slecht nieuws voor jobs op de luchthaven. Want de Ierse maatschappij wil eigenlijk fors vooruit: van 2,6 miljoen passagiers nu naar 3,6 miljoen per jaar. "Maar het is moeilijk werken als je het risico loopt op een boete van 6.000 euro per vlucht. Dat is meer dan wat een vlucht met 195 passagiers ons opbrengt. Als de nieuwe regels in werking treden, zullen we minder investeren. De eerste keer dat we een boete van 6.000 euro krijgen, zullen we alle vluchten moeten annuleren", zei hij op een persconferentie in Brussel.

Of Ryanair zo snel getroffen zal worden, valt te bezien: het vliegt met moderne Boeings, die de geluidsnormen eigenlijk niet schenden. Maar er komt wel meer druk op alle luchtvaartmaatschappijen om later te vliegen, en dat gaat geld kosten. "Alle slots tussen 7 en 9 uur 's ochtends zullen snel weg zijn", zo zegt O'Leary.

Echte slachtoffers van de strengere normen zijn de touroperators en hun vliegmaatschappijen: TUI Fly en Thomas Cook Airlines. Die vliegen het meeste 's morgens vroeg, samen met Brussels Airlines. En zij hebben ook oudere toestellen, en gaan dus wel echt last hebben.

Tijdbom tegen 22 februari

De maatregelen is nog niet ingegaan omdat Vlaanderen aan de alarmbel heeft getrokken: het is wetgeving van het ene gewest, die het andere gewest schade toebrengt. Dus is er 'belangenconflict', waarbij de maatregel tijdelijk bevroren is.

Maar op 22 februari loopt die periode af, en gaat de maatregel in principe van kracht. Tegen dan moet de Brusselse regering met een oplossing komen. Maar veel belang hebben zij niet bij Zaventem en de jobs daar. Simpel samengevat komt het erop neer dat vooral in Brussel de (Franstalige) politici graag strenge normen opleggen. Hun kiezers hebben het graag rustig, en niet te veel lawaai boven hun hoofd. Maar voor de Vlaamse politici ligt dat helemaal anders: die hebben graag zoveel mogelijks jobs en economische groei, en dus geen al te strenge normen qua geluid. Het gaat dus niet alleen gaat over milieunormen, maar ook over wie welke kiezers bedient.

Brussel wil graag dat de federale minister van Mobiliteit François Bellot (MR) een nieuw vliegplan op tafel legt. In zo'n plan worden de vluchtroutes geregeld. Want dat is eigenlijk de 'prijs' die Brussel wil: minder vluchten boven de hoofdstad en andere routes. De nieuwe geluidsnormen zijn een manier om zo de federale regering onder druk te zetten. Alleen: die routes kan je niet zo snel wijzigen, dat duurt minstens een jaar.

Politiek gezien probeert de Vlaamse regering nu de Brusselse regering onder druk te zetten. Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) haalt in Het Laatste Nieuws uit naar z'n Brusselse collega Rudi Vervoort (PS): "Hij moet z'n verantwoordelijkheid tonen. Het is onbegrijpelijk dat onder impuls van de PS jobs in Zaventem moeten sneuvelen, maar dat er wel bijkomen in Charleroi."

Lees meer