Eet die spinazie maar braaf op, want met tien porties fruit of groenten per dag ga je veel langer leven

We wisten al dat fruit en groenten gezond zijn, maar blijkbaar kan je er niet te veel van eten. Volgens een nieuwe studie zou je langer leven als je tien porties fruit of groenten per dag eet. Vooral kanker en hartziekten hebben minder kans als je er veel van eet. Eén portie is in het onderzoek 80 gram, wat overeenkomt met een kleine banaan, of drie eetlepels spinazie of erwten. Het klinkt dus meer dan het is.

Hoe meer, hoe beter. Dat is het motto als je vanavond groenten op je bord schept. Een kleine portie zal ook al goede gevolgen hebben, maar je kan er niet genoeg van eten volgens de wetenschap. De onderzoekers van Imperial College London bekeken 95 studies naar de effecten van groenten en fruit op onze gezondheid, en in totaal waren daarbij zo'n twee miljoen proefpersonen betrokken.

Welke soorten?

Wie het risico op kanker wil beperken, moet zeker groene groenten eten, zoals spinazie of broccoli. Ook gele groenten zijn blijkbaar erg nuttig, en met bloemkool doe je ook niks verkeerd. Het risico op hartziekten verkleint dan weer als je vaak appelen of peren eet. Ook citrusvruchten, sla en andermaal bloemkolen zijn goed voor je hart.

Hoewel het om gemiddelden gaat, hebben de onderzoekers ook berekend hoeveel kans je hebt om langer te leven als je iedere dag flink je groenten en fruit opeet. Eet je zo'n 200 gram, dan verkleint het risico op hartziekten met 13 procent. Ga je voor 800 gram, dan verlaagt het risico zelfs met 28 procent. Bij kanker liggen de percentages iets lager: 4 procent bij 200 gram, en 13 procent bij 800 gram.

En de belangrijkste conclusie: eet je 200 gram groenten of fruit per dag, dan dalen de kansen op een vroegtijdige dood (dus onder de gemiddelde levensverwachting) met 15 procent. Bij 800 gram is dat zelfs 31 procent.

Tien porties

Als je nu helemaal los gaat en nog meer groenten en fruit eet, kan dat uiteraard ook gezond zijn, maar er is geen bewijs dat je nog langer gaat leven. Vandaar dat de studie tien porties, dus zo'n 800 gram per dag, aanraadt. "Fruit en groenten verlagen het cholesterolniveau en de bloeddruk, en ze zijn goed voor de gezondheid van de bloedvaten en het immuunsysteem", legt Dr. Dagfinn Aune uit aan de BBC.

Officieel raadt de Wereldgezondheidsorganisatie 400 gram groenten en fruit per dag aan. Daar geraken helaas veel mensen niet eens aan. Dus niet aarzelen om straks nog een extra portie groenten op te scheppen. Ze zijn echt goed voor je.

Lees meer