Vandaag gaat Snap naar beurs: maar overleeft Snapchat het gebeuk van Facebook?

Snap, het moederbedrijf van Snapchat, trekt vandaag naar de beurs. Meteen weten we hoeveel het bedrijf dan waard is, waarschijnlijk zo'n 25 miljard dollar. Maar onderliggend zijn er toch wat vragen over het platform: want de wind in de zeilen hebben ze eigenlijk niet meer...

Snapchat trekt vandaag naar de beurs. Verwacht een koers tussen de 14 à 16 dollar per aandeel, wat het bedrijf meteen op een astronomische waardering zet: zo'n 25 miljard dollaar. En het bedrijf zelf wil nu zo'n 2 miljard ophalen, nieuwe cash om hun expansie verder te zetten.

Bedoeling is dat Snapchat de uitdaging blijft aangaan met dé grote concurrent: Facebook. Want het afgelopen jaar was er niet één platform op social media dat soortgelijke cijfers kon voorleggen, qua tijd die gebruikers doorbrachten op het platform en qua groei in het aantal gebruikers. En het moment is ook goed: de beurs staat op een hoogtepunt in de VS, zeker bedrijven in sociale media scoren erg goed. Behalve Twitter dan, dat er maar niet in lukt om de trollen en bashers van z'n platform te krijgen, waardoor de groei helemaal is gestopt.

Maar de laatste maanden verloor Snapchat ook wel wat glans. Want zowat alles wat Snapchat doet, wordt ook door Facebook en de merken van Facebook gedaan. Zo introduceerde Instagram (ook eigendom van Facebook) ook plots stories en kregen WhatsApp en Facebook Messenger ook fotobewerkingen en filters. Schaamteloos kopiëren van het origineel, alleen wel voor een pak meer gebruikers.

Het grote gevaar komt van Facebook

En het verschil is dat tegenover 158 miljoen gebruikers van Snapchat, meer dan 1 miljard gebruikers van Facebook staan. Mark Zuckerberg gebruikt als geen ander die kracht van het marktleiderschap: zolang hij maar de succesjes van Snapchat blijft overnemen, blijft het platform kleiner. En de cijfers bewijzen dat. Instagram Stories zorgde ervoor dat de groei van Snapchat in één klap met 80 procent daalde, vorige zomer. En de laatste maanden van 2016 ging die groei verder achteruit.

Opvallend is ook dat Snapchat zichzelf niet echt als een platform ziet, maar als een "camerabedrijf". Ze mikken expliciet uit inkomsten die nu in tv-reclame zitten. Ze zien zichzelf als een alternatief voor tv-stations, die steeds minder erin lukken om de jonge generatie aan zich te binden.

En Snapchat blijft ondertussen nieuwigheden introduceren. Het bekendste is de Spectacle, een bril van Snapchat, die meteen voor een hype zorgde. Het valt af te wachten of dat voor enthousiasme zal zorgen op de beurs. Want de waardering is wel erg hoog: zo'n veertig keer de omzet van Snapchat, ook al is het geen marktleider.

Lees meer