De nieuwe Nokia 3310: een marketingstunt verhuld in nostalgie

analyseDe aankondiging dat de legendarische Nokia 3310 zou geherlanceerd worden, was het grootste nieuws van vorige week. De reacties waren lyrisch. Dit is pure nostalgie. Maar dat enorme gevoel van nostalgie verhult dat deze 3310 nog maar weinig wegheeft van de gsm waar velen hun eerste sms'jes mee stuurden. Gaat het hier dan niet gewoon om een (geniale) marketingstunt van HMD, dat zich al jaren voorbijgestreefd ziet door Apple en Samsung? Een analyse.

De Noka 3310 was voor velen hun eerste gsm. En het is zoals een eerste kus: die vergeet je niet. Je herinnert je nog perfect hoe 'ie aanvoelde, het klikkende geluid van de toetsen, de irritante maar nu hemelse geluiden, de kleur en, misschien het belangrijkste, het spelen van het bijna prehistorische Snake. Je weet nog helemaal welk je eerste sms'jes waren, naar je ouders, je vrienden, je vriendje of vriendinnetje. Dat gevoel van rust wanneer je hem liet vallen, wetende dat er geen schrammetje ging aan zijn. Gebroken smartphoneschermen waren toen nog een rare nachtmerrie. De 3310, een reliek uit een vervlogen tijd. Een tijd zonder sociale media en waar je nog moest vragen of iemand de telefoon nodig had voor je op het internet ging.

Wanneer werd aangekondigd dat de 3310 zou worden geherlanceerd, zagen mensen die vervlogen tijd plots weer voor hun ogen. Een onbeschrijfelijk gevoel van nostalgie, zoals een gamer die een topgame uit zijn jeugd vanonder het stof haalt of zoals bij het bekijken van vakantiefoto's van die ene zomer in 1999. Toen alles nog goed was en de dieren nog konden praten.

Maar als die 3310 versie 2.0 een hele hoop verschilt van het zo geliefde origineel, dan lopen we het risico om met een enorm kater achter te blijven. En dat lijkt er wel aan te komen als we de specificaties bekijken die HMD heeft bekendgemaakt.

De eerste fout

Het lijkt een trend te zijn de laatste jaren. We worden overspoeld met remakes. Cinema is daar misschien wel het duidelijkste voorbeeld van. Animatiefilms krijgen live action versies, zoals Jungle Book en Belle en het Beest. Disney, dat zo net zoals Nokia, probeert geld te slaan uit het gevoel van nostalgie dat overheerst bij het denken aan die onderdelen van onze jeugd. Want denk niet dat Nokia, of eigenlijk het Finse HMD dat de rechten van Nokia een tijd geleden opkocht, dit doet uit pure liefde voor de gsm. De 3310 is nog steeds een van de meest verkochte gsm's aller tijden. Er zijn wereldwijd 126 miljoen exemplaren van verkocht. In 2014 probeerde de Franse start-up Lëkki de gsm al eens opnieuw op de markt te brengen, maar met slechts 4.000 verkochte exemplaren bracht dat niet het gewenste succes.

Maar deze 3310 zal niet een exacte remake zijn van het origineel, maar eerder een geüpdatete versie. En dat op zich is al de eerste fout. Want dat sterke gevoel van nostalgie zal al snel plaatsmaken voor ontgoocheling als er aan, zelfs maar kleine, details wordt gesleuteld. Een kleine aanpassing kan ervoor zorgen dat de 3310 2.0 voor niemand meer als de opvolger van de legendarische telefoon wordt gezien maar gewoon als een flauw afkooksel.

Niet de oude

De 3310 werd, door zowel voorstanders als tegenstanders, wel eens 'de baksteen' genoemd. En dat was hij eigenlijk ook wel. Klein, rechthoekig, maar vooral sterk en hij lag perfect in de hand. En dat hebben ze al zwaar aangepast. Niet alleen het iconische blauw is vervangen door een reeks flashy kleuren, de bouw van de gsm is ook sterk gewijzigd. 01Net.com merkte al snel op dat de nieuwe gsm veel fijner en lichter is.

Ook de toetsen zijn veranderd. De grote langwerpige toets heeft plaatsgeruimd voor een vierkantige, en de iconische toetsen links en rechts ervan hebben ook een update gekregen. Kortom, het is qua uiterlijk echt niet de gsm zoals we die ons herinneren.

Nutteloze functionaliteiten

Naast de visuele aanpassingen zijn er ook een reeks nieuwe functionaliteiten. En daar hoort ook wel wat wenkbrauwgefrons bij. Want je koopt geen 3310 voor de uitgebreide functionaliteiten. Nee, net niet. Integendeel.

Misschien wel de duidelijkste verandering is de implementatie van het kleurenscherm. Weg met zwart op de ietwat groenige achtergrond. Maar dat is een update waar we nog wel mee kunnen leven. Zwart-wit (of zwart-groen) is nu eenmaal iets dat al een tijdje aanvoelt alsof het uit het stenen tijdperk komt.

Maar waarom, waarom, waarom hebben ze er internetfunctionaliteiten aan toegevoegd? En niet zomaar een internetverbinding. Ze hebben hem een 2G-verbinding gegeven. Van het stenen tijdperk gesproken. Wie heeft er vandaag de dag nog het geduld om op een 2G-verbinding te surfen. Tegen dat je de uren van je bus hebt opgezocht, is hij al lang gepasseerd. Komt daar nog bij dat de meeste landen in Noord- en Zuid-Amerika die verbinding zelfs niet meer ondersteunen.

De camera is van hetzelfde laken een broek. "Een camera op een 3310?" vraag je je nu waarschijnlijk af. Ja, inderdaad. Net zoals internet vonden ze het bij HMD noodzakelijk om een camera toe te voegen aan de gsm, maar weer op een heel rare manier. Ze hebben namelijk een camera van 2 mega-pixel toegevoegd. Dat is ongeveer net genoeg om je kale nonkel Jos met zijn lange baard te onderscheiden van je tante Karla met het lange blonde haar, maar dat is het dan ook.

Snake is terug, maar toch ook weer niet

De 3310 stond even bekend om zijn onverwoestbaarheid, als om Snake. Iedereen kent het spelletje wel. Je bestuurt een slang die fruitjes moet eten en telkens groeit. Hoe langer de slang, hoe moeilijker 'ie te manoeuvreren is. Het perfecte spelletje om dat saaie familiefeest met je kale nonkel Jos met zijn lange baard en tante Karla met het blonde lange haar door te komen.

Snake groeide uit tot een belangrijk onderdeel van de 3310, en moet dat dus ook bij de nieuwe versie zijn. Maar zoals aan bijna alle andere dingen, hebben ze ook hieraan gesleuteld. De flashy kleuren nemen we er nog bij, maar nu kan in plaats van omhoog, omlaag, links en rechts, in alle richtingen worden bewogen. Een schande. FRAndroid schreef: "het is een absolute belediging voor onze nostalgie!" Bekijk het filmpje en oordeel zelf.

Marketingstunt

De aankondiging van de remake van de 3310 lijkt dus meer en meer op een marketingstunt. Nokia is al een tijdje op een dwaalspoor na overnames door Microsoft in 2013 en HMD in 2016, dus het kon een dergelijke stunt wel gebruiken.

Net zoals videogames, films en de hele retro-craze in fashion en lifestyle, probeert Nokia nu ook op nostalgie te teren. Maar om daarop te kunnen bouwen, moet ook iets worden aangeboden dat kan herkend worden. En buiten de letters 'Nokia' gegraveerd op de romp, lijkt iets herkenbaars ver te zoeken. En laat die vijf letters nu net al een aantal jaren geen garantie meer zijn voor kwaliteit.