't Was te verwachten: als je liever 'love' dan 'like' gebruikt, ga je dat merken aan je newsfeed op Facebook

Facebook is watching you: in een verjaardagsbericht voor de reacties op berichten, jeweetwel die hartjes, likes en , die vandaag één jaar worden wordt duidelijk dat die wel heel voordelig zijn voor het bedrijf. Want ze gebruiken die om je nieuwsfeed te besturen, en er verandert nu ook wat aan: niet alle reacties hebben namelijk dezelfde impact. 

't Is één jaar geleden dat we enkel nog de 'like'-knop tot onze beschikking hadden op Facebook. Wel handig om snel aan je buurvrouw te weten dat je de foto van haar peuter in een zwembadje apprecieert, maar niet ideaal om je vrienden te condoleren met het overlijden van hun oma. En dus kwamen er reacties: hartjes, lachen, boos, verbluft en verdrietig, da's handiger.

En nu blijkt dat die reacties ook allemaal even hard doorgeteld werden door Facebook. Je reacties beïnvloeden namelijk je newsfeed: welke advertenties je te zien krijgt, en welke vrienden en nieuwsberichten er bovenaan staan. Maar dat verandert binnenkort: reacties zullen zwaarder doorwegen dan een simpele like.

Boos is niet slecht

De reden daarachter is eigenlijk vrij eenvoudig: je moet geen communicatiespecialist zijn om door te hebben dat, om een reactie te geven, je twee bewegingen nodig hebt. Mensen die dus een reactie geven in plaats van een like zijn meer geëngageerd over het onderwerp waar ze op reageren. En dus zullen die reacties meer effect hebben op wat je leest dan pakweg een like. Overigens is 'love' de meest gebruikte reactie, al wil dat niet zeggen dat mensen die een bericht een boze reactie geven, dat niet willen lezen.

Integendeel: eender welke reactie duidt op méér van dat, is de conclusie van Facebook. Want je opjagen in een nieuwsbericht waar je kwaad van wordt, da's voor sommige mensen echt een bezigheid en dus willen ze méér dan dat. Voor activisten, bijvoorbeeld, is Facebook de ideale manier om protest op te richten.

Facebook, salesbook

't Is goed om te weten hoe die reacties gewogen worden, want op die manier, en dat is meteen de downside, geef je Facebook blijkbaar een pak meer informatie. Critici zeggen dat dat hele concept van de reacties vooral voer is voor de saleskant van Facebook. En vanuit een privacystandpunt zijn er ook wel wat issues: Facebook gebruikt die informatie in z'n big data-pool. Facebook is watching you, met andere woorden.

Tegelijk zal dat voor Jan Modaal waarschijnlijk niet al te veel uitmaken: advertenties horen er tegenwoordig gewoon bij en wat Facebook met je gegevens doet, zal de meeste mensen worst wezen. Maar toch, het is niet omdat we nu geen gevolgen voelen van die privacy-vermindering dat we er later geen last van krijgen.

Offline gaan?

Voor wie safe wil zitten: er is een Chrome-extensie die willekeurige reacties genereert op allerlei statussen, om Facebook zo te misleiden. De allerbeste manier om Facebook te laten weten dat je niet geïnteresseerd bent in bepaalde berichten, is ze negeren. Je kan natuurlijk ook je instellingen wat tweaken of, als laatste noodoplossing, offline gaan.

Lees meer