Hier is wat we weten over hoe het nieuwe tv-abonnement van YouTube er uitziet

We kijken met zijn allen steeds meer naar YouTube en daar wil de videowebsite gebruik van maken om zijn eigen tv-abonnement te lanceren. Voor 35 dollar (33 euro) krijg je zo'n 40 zenders én onbeperkte opslagplaats. Het wordt na Netflix en andere initiatieven een zoveelste concurrent voor de 'klassieke tv'. De dienst komt voorlopig eerst in de Verenigde Staten.

Op YouTube wordt iedere dag meer dan één miljard uur aan video bekeken. Daarmee is de videowebsite nu al een grote concurrent van klassieke tv en het wil die strijd nog meer aangaan.

Daarom lanceert het binnenkort YouTube TV, een abonnement waarbij je op je smartphone, tablet en laptop toegang krijgt tot zo'n 40 zenders. Die kan je met zes accounts op drie verschillende plaatsen bekijken. Wie iets wil opnemen, krijgt onbeperkte opslagruimte en alles blijft negen maanden opgeslagen. Ook YouTube Red, een abonnement waarbij je toegang hebt tot series van de videowebsite zelf, is inbegrepen in de bundel.

Geen CNN en HBO

Het aanbod van YouTube TV bevat met Fox, ABC, CBS en NBC de meeste grote Amerikaanse zenders. Gebruikers kunnen niet kijken naar CNN en HBO (bekend van onder andere Game of Thrones), al hoopt YouTube dat in de toekomst te kunnen veranderen.

De vraag is of YouTube met zijn aanbod mensen zal kunnen overtuigen om hun huidig tv-abonnement op te zeggen, want 33 euro is toch wel veel geld, zeker vergeleken met de Netflixtarieven bijvoorbeeld. In de Verenigde Staten kijken nu al 10 miljoen gezinnen televisie via het web. Naast onder andere Netflix en YouTube wil ook Facebook zich richten op die markt.

Zo zal YouTube TV er uitzien:

© YouTube

Lees meer