Uber ontloopt al jaren controles dankzij creditcardgegevens en sociale media van agenten

Ooit al een taxi besteld met een app als Uber? Die zijn niet altijd legaal. Nu blijkt dat Uber al jaren software heeft om de politie te ontlopen, dat geeft het zelf toe. Ze komen aan de persoonlijke info van ambtenaren via creditcardgegevens en sociale media. Bovendien houdt Uber het internetverkeer van overheidsinstanties in het oog om zich bij een onderzoek zo snel uit de voeten te kunnen maken.

Uber is een app waarmee je heel eenvoudig met je smartphone een taxirit kan bestellen. Dat zijn geen gewone taxiwagens, maar auto’s van Uber zelf met hun eigen chauffeurs.

Een app kan natuurlijk niet verboden worden, maar de taxidienst van Uber is niet overal legaal. Zo had Uber al problemen met de autoriteiten in Australië, China en Zuid-Korea. In Parijs en Brussel betoogden officiële taxichauffeurs zelfs hevig tegen de komst van Uber. Ze zien de app nog steeds als oneerlijke concurrentie.

Nu blijkt dat Uber al jaren een schaduw-app heeft waarmee het ambtenaren en politieagenten ontloopt. Uber wil zo controles en boetes vermijden, dat hebben huidige medewerkers en ex-werknemers van Uber aan New York Times gezegd.

Greyball

Die schaduw-app heet GreyBall. Daarmee verzamelt Uber informatie over politiemensen en autoriteiten die hun (illegale) chauffeurs wel eens zouden kunnen controleren en beboeten. Aan hun namen komt Uber via creditcardgegevens van de politie en via vriendenlijsten op social media.

Bovendien houdt Uber de locaties van overheidsgebouwen in het oog. Als de app daar opvallend vaak wordt geopend met dezelfde smartphones, zou dat wel eens op een politieonderzoek kunnen wijzen. Zo kan Uber zijn voorzorgen nemen en ontsnappen aan vervolging.

Een andere techniek: de goedkoopste gsm’s van de stad opsporen. Uber vermoedt dat inspecteurs meerdere telefoons tegelijkertijd gebruiken om nep-accounts aan te maken.

Inspecteur bij de neus

Een voorbeeld van hoe Greyball werkt: eind 2014 bestelde inspecteur Erich England een Uber-taxi in de Amerikaanse stad Portland, waar de taxiservice illegaal is.

Zoals dat bij Uber gaat, kon inspecteur England de route van zijn bestelde taxi volgen op zijn smartphone. Maar op het moment dat de auto zogezegd zou aankomen, was er helemaal niets te zien.

De schuldige: Greyball. Uber had via de schaduw-app ontdekt dat England bij de politie werkte, en floot de auto dus meteen terug. In plaats daarvan werd een ghost car gestuurd. Het lukte England uiteindelijk niet om Uber te betrappen.

Zelfverdediging of smerig opportunisme?

Volgens Uber bestaat Greyball nochtans enkel om zijn chauffeurs te beschermen tegen geweld. Zo werden Uber-chauffeurs in onder meer Frankrijk en India al aangevallen door officiële taxichauffeurs.

Wel handig als je dan in één klap ook de autoriteiten kan omzeilen, Uber geeft het zelfs toe in een statement: "Dat gebeurt bij mensen die onze regels schenden of die iets verkeerds willen. Zoals mensen die geweld tegen de chauffeur willen gebruiken, of concurrenten die ons willen dwarszitten. Maar inderdaad ook ambtenaren die chauffeurs willen betrappen."

Niet de eerste keer

Het is niet de eerste keer dat taxi-app Uber onder vuur ligt: ze kregen klachten over seksuele intimidatie en over het stelen van designs voor een zelfrijdende wagen. Ook verloor Uber veel Amerikaanse klanten nadat hun chauffeurs een staking tegen Donald Trumps inreisverbod verstoord hadden. De Nederlandse Europarlementariër Marietje Schaake heeft nu aan de Europese Commissie gevraagd een onderzoek in te stellen naar Uber.

Wordt waarschijnlijk vervolgd ...

Lees meer