Wir leben Peugeot: Opel is in Franse handen

Wagenfabrikant Opel is vanaf nu in Franse handen. Het werd overgenomen door PSA Peugeot Citroën. De deal van 1,8 miljard euro hing al langer in de lucht: Opel bracht minder op en de Franse staat pompte geld in Peugeot. Waarom Opel dan kopen? Hun productietechnologie voor elektrische wagens. Plus: deze deal past in de Franse strategie om Europese marktleiders te worden in de auto-industrie zoals ze dat in de vliegtuigindustrie deden bij Airbus.

Opel is overgenomen door het Franse PSA Peugeot Citroën. Daarmee is het Duitse Opel nu uit de handen van het Amerikaanse autoconcern General Motors dat ook het Britse Vauxhall aan Peugeot verkocht. Prijskaartje van de deal: 1,8 miljard euro. PSA Peugeot Citroën wou Opel vooral kopen om hun technologie op gebied van elektrische wagens te bemachtigen. Met deze deal kan Peugeot ook goedkoper aan motoren raken. Opel en Vauxhall brengen de laatste tijd minder op door de brexit en de devaluatie van de Britse Pond.

Jobs in gevaar?

De vakbonden in Duitsland en Groot-Brittannië maken zich nu zorgen over jobs. Bij Opel werken momenteel 34.000 mensen in acht fabrieken. Da’s goed voor zo’n miljoen auto's per jaar.

PSA Peugeot Citroën heeft laten weten dat de wagenfabrieken in beide landen voorlopig openblijven. Topman Carlos Tavares zegt: “We hebben vertrouwen in de versnelling van het herstel van Opel met onze steun, met respect voor de engagementen van GM voor de werknemers van Opel.”

Tot 2018 wordt geen enkele baan geschrapt en tot 2020 wordt geen enkel filiaal in Duitsland gesloten. Echt geruststellend kan je dat dus niet noemen.

Gigantische deal

PSA Peugeot Citroën heeft een jaaromzet van 55 miljard euro. Met 190.000 werknemers in tientallen fabrieken produceren de Fransmannen drie miljoen auto's per jaar. De jaarlijkse omzet van Opel is 12 miljard euro.

Daarmee wordt Opel nu de tweede grootste autobouwer van Europa. De Volkswagen groep met onder andere Audi, Skoda en Seat blijft op kop, en Renault zakt naar brons.

Frankrijk als winnaar

In 2010 sloot een grote Opel-fabriek in Antwerpen nog haar deuren. Twee jaar later kocht General Motors, het concern waar Opel onder viel, een Peugeot-aandeel van 7%. Dat werd in 2013 weer verkocht.

Ook is de Franse staat met 13,7% hoofdaandeelhouder in PSA Peugeot Citroën. Op voorwaarde dat er in eigen land geen banen zouden sneuvelen, steunde Frankrijk de overname volledig.

Deze deal past in de Franse strategie om Europese marktleiders te worden in de auto-industrie zoals ze dat in de vliegtuigindustrie deden bij Airbus. Ook het Chinese automerk Dongfeng pompte sindsdien geld in PSA Peugeot Citroën.

Lees meer