Facebook introduceert eindelijk de dislike-button, maar niet waar je 'm wil

Facebook heeft eindelijk gedaan waar we al jaren om smeken: de dislike button zou op dit eigenste moment getest worden. Voor je meteen al je vriendschappen opblaast door overenthousiast dislike-gebruik: momenteel zit ie alleen nog maar in de chat. En hoewel dat niet is waar wij 'm zouden willen, is dat waarschijnlijk wel praktischer dan je denkt.

300 miljard reacties hebben we al met z'n allen verstuurd sinds Facebook z'n like uitbreidde met love, sad en wow. Maar wie zat te hopen op een dislike-knop, die blijft op z'n honger zitten. Want wat doe je uiteindelijk met iets waar je echt écht niet met akkoord bent? Boos kijken kan tegenwoordig wel, maar wat doe je als je 't gewoon niet eens bent? Met andere woorden, hoe zeg je 'nee' met een smiley?

Wel, blijkbaar krijgen we nog wel wat tijd om daarover na te denken, want de dislike-knop in je newsfeed, die vindt Facebook nog steeds 'te negatief' en die komt er dus niet. Maar in een chat zal je er binnenkort wel eentje vinden, en da's eigenlijk wel handiger dan je denkt. We zijn daar allemaal geweest: een groepschat om afspraken te maken over het restaurant of de film waar je heengaat, mondt gegarandeerd uit in een semantische discussie over wie nu akkoord was met wat.

Reageren op suggesties

Door een dislike aan de chatfunctie toe te voegen zou je, volgens de bètatesters tenminste, rechtstreeks op een reactie kunnen reageren. Als er dus iemand voorstelt: 'Pizza bij de Italiaan' kan je over die tekst zweven, en dan krijg je de mogelijkheid om een reactie toe te voegen. Daar zit dus ook meteen de dislike verstopt. Je kan dan op die specifieke comment reageren: zin in pizza? Love. Zin in iets anders: geef zelf een idee of dislike het al alvast. 'Neen' dus.

Hoe handiger Facebook Messenger kan maken, hoe groter de competitie wordt met Snapchat en Google Chat. Belangrijk voor Facebook is dat ze mensen zoveel mogelijk binnen de Facebookbubbel houden: zo kan je ook al even je nieuws lezen zonder uit de app gesmeten te worden. Reacties in de chat lijken dus een kleine stap voorwaarts, maar voor Facebook is het best belangrijk.

Facebook lanceerde bijna een jaar geleden z'n reacties, en met meer dan 300 miljard verzonden hartjes, smilies en duimen is 't waarschijnlijk de meest zichtbare verandering aan het platform in tijden. Meer dan de helft van de verzonden reacties zijn 'love', wat nog maar eens aantoont dat Facebook een grotendeels positief medium is, of we sharen waar we trots op zijn. Facebook zelf zit duidelijk niet op een dislike-button te wachten, nu zijn gebruikers nog.

Lees meer