Nieuwe studie bewijst opnieuw: we betalen te veel voor bellen en surfen (vorig jaar nog eens 6,8 procent duurder!)

Telecom blijft bijzonder duur in België. Dat blijkt opnieuw zwart op wit uit de nieuwste studie van minister van Economie Kris Peeters (CD&V). De regering wil er iets aan doen: er komt een nieuwe website om de prijzen te vergelijken en met 'Easy switch' wordt het makkelijker om de deur dicht te gooien bij Belgacom of Telenet.

Een stevige brok uit je maandelijks budget gaat op aan bellen en surfen, of digitaal TV kijken. Belgen betalen opvallend meer voor telecom-diensten dan bellers en surfers in de buurlanden.

Dat is een probleem voor de regering, want die dure prijzen veroorzaken mee de hoge inflatie in België. Een onderzoek naar die inflatie in opdracht van minister van Economie Kris Peeters (CD&V) bevestigt dat opnieuw. Peeters gaf jaar de Nationale Bank en het Prijzen- observatorium de opdracht om te onderzoeken waarom die inflatie zoveel hoger ligt in België dan in de buurlanden.

Want die inflatie is echt wel een probleem: ze tast de koopkracht van de mensen (je kan minder kopen voor evenveel geld) en haalt de concurrentiekracht van de bedrijven onderuit. Door de automatische loonindexering moeten werkgevers immers telkens automatisch meer loon betalen als de inflatie stijgt in België.

Echte boosdoener: de bundels

Nu heeft Peeters de antwoorden in handen. En wat iedereen al veel langer wist, blijkt nu ook zwart op wit: dure telecom is mee de oorzaak van die hoge inflatie. Heel opvallend, de prijzen van zogenaamde bundels (waarbij je in één keer meerdere producten koopt zoals bellen én surfen én digitale TV) swingen de pan uit. Vorig jaar gingen die met liefst 6,8 procent omhoog.

En Peeters geeft meteen ook een verklaring voor die dure prijzen. Om te beginnen de consumenten zelf, de klanten. Die bewegen helemaal niet, gaan zelf te weinig op zoek naar goedkope alternatieven, en straffen de dure operatoren niet af. Zeker niet eens je als klant zo'n bundel hebt gekocht: da's handig, maar je zit dan wel met al je diensten bij Telenet of Belgacom. Amper 3 procent van de klanten gaat dan nog weg. Prijsverhogingen zijn dus geen probleem: de klant slikt die toch. Dat zegt Peter Van Herreweghe, de topman van het Prijzenobservatorium, aan De Tijd.

Meteen komen we zo bij het tweede probleem: er zijn niet echt alternatieven op de markt. Want die wordt verdeeld tussen twee grote spelers: Belgacom en Telenet in Vlaanderen en Belgacom en VOO in Wallonië. Dat duopolie maakt dat de prijzen lekker hoog gehouden worden. In regeringskringen hoopt men dat Orange, de derde grote speler, met een stevig offensief komt om de prijzen te laten zakken. Maar voorlopig gebeurt dus het tegendeel.

Peeters gaat er toch vanuit dat het rijk van Telenet en Belgacom uit is, dat er eindelijk wat beweging komt in de markt. Daar moet 'easy switch' voor zorgen, dat op 1 juli van start gaat. Dat moet mensen aanmoedigen om makkelijker te wisselen van telecombedrijf. Er komt ook een nieuwe website waar je je factuur op kan checken, om zo de goedkoopste speler te vinden. De telecomwaakhond BIPT werk die uit.

Ander probleem: de horeca

Overigens zijn de dure prijzen van Telenet en Belgacom niet de enige reden waarom die inflatie zo hoog is. Peeters en Van Herreweghe wijzen op andere boosdoenders. Die zitten vooral in de horeca: op café of restaurant gaan is plots 25 procent duurder geworden de afgelopen jaren. Vorig jaar nog stegen de prijzen nog eens met 3,2 procent.

De invoering van de witte kassa zit daar voor veel tussen: zwartwerk is er zo grotendeels uitgegaan en dat maakt dat de rekening stijgt. En de aankoopprijzen zijn ook zwaar naar omhoog gegaan, sinds 2009 met bijna 12 procent. Eén grote boosdoener: de wurgcontracten van veel cafés en restaurants met de grote Belgische brouwers. Die leggen steeds duurdere prijzen op, en de cafés moeten die vrijwel meteen doorrekenen.

Lees meer