Zomer in zicht: check deze 7 tips van foodie Sandra Bekkari om je lijf strandklaar te krijgen

Lente! En dat smaakt naar meer natuurlijk: zomer! Maar zijn we al strandklaar, of mogen er nog wat kilo's en centimeters af? Voor die laatsten deelt foodie-fenomeen Sandra Bekkari haar geheimen. Zo zie je snel(er) resultaat... zonder te diëten. Thanks!

1. Kleine beetjes helpen

Volgens Sandra Bekkari, de nieuwe Pascale Naessens volgens de verkoopscijfers van haar boeken 'Nooit meer Diëten', moet je 't niet te groot zien. Want als je dieetplannen té groot worden, zijn ze vaak ook totaal niet realistisch. Begin dus met iets kleins: elke dag eens gaan wandelen is veel haalbaarder dan vanaf nu drie keer in de week anderhalf uur gaan sporten in de fitness.

2. Je eet wat je denkt

Eigenlijk is het volgens Bekkari heel eenvoudig: je moet van in het begin een positieve houding hebben. Besef dat je het wél kan en maak jezelf niks anders wijs. Want anders ga je denken: "ik ben toch geen doorzetter, ik ben zo iemand die altijd de hele zak chips leeg eet." Zo wordt een ander eetpatroon ook meteen een self-fulfilling prophecy of eerder een self-fulfilling failure. Niet doen dus, hou in je hoofd dat je het wél kan. Mensen veranderen ook, het is dus niet omdat je een slechte gewoonte hebt, dat je die niet kan afleren.

3. Vul jouw bord anders!

Dit is een supereenvoudige tip, en toch ééntje waar de meeste mensen niet in slagen. "Als je meer groenten op je bord legt, is de kans ook gewoon groter dat je er meer gaat opeten", zegt ze aan newsmonkey. "Dus kweek die gewoonte, leg er meer op je bord, en na een tijdje zal je merken dat je er ook gewoon meer eet. Dat wil niet zeggen dat je géén vlees of vis meer mag eten of geen aardappelen, eet gewoon veel groenten en je eetpatroon zal veranderen.

4. Genieten van je zondes

Trouwens, je zal Bekkari niet snel horen zeggen dat je vlees moet laten vallen. "Zorg ervoor dat je, als je zondigt, er honderd procent van geniet. Iedereen eet eens graag frietjes, het heeft geen zin dat je er je de hele tijd slecht over zit te voelen. Nee, geniet er gewoon van. Er is echt niks mis met eens een stuk chocolade eten en dat gráág eten." 't Is dus geen karakterfout als je na een week van gezond eten gewoon graag een pizza binnensteekt. Doe dat met een smile.

5. Nee, de dag is niet om zeep na één zonde

Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je na een zoete (of zalig vettige) zonde door moet blijven gaan op dat élan. Volgens Bekkari is dat een typische Vlaamse fout als het over gezond eten gaat. "Veel Vlamingen zullen, als ze één zonde begaan hebben, redeneren dat 'de dag toch al om zeep is' en dan maar verder zondigen. Dat is niet nodig en een slechte reflex. Zondig je of moet je eens zeuren? Niet erg, maar eet dan daarna wel gezond." Herkenbaar, toch?

6. Vergeet die 'twee liter water per dag'-regel

Als we haar vragen hoe het nu zit met die twee-liter-water-regel, dan moet ze eens lachen. "Het is natuurlijk waar dat je genoeg vocht moet binnen krijgen. Maar om nu te zeggen dat dat strikt genomen water moet zijn, daar ben ik het niet eens." Maar wat dan wel? "Tja, veel mensen vergeten dat koffie, thee of soep bijvoorbeeld, ook goede bronnen van vloeistof zijn, en die zijn ook gezond." We vermoeden dat dat niet volledig waar is als je twee klontjes suiker in je koffie gooit. Oeps.

7. Pas je gewoonten aan

Dé gouden regel volgens de methode van Sandra Bekkari is dat je je gewoonten aanpast en er wat regelmaat in steekt. "Ben je iemand die niet ontbijt, maar wel tussendoor snackt, zorg er dan voor dat je daar rekening mee houdt in je wekelijkse shop en neem gezonde tussendoortjes mee." Als we vragen wat ze zou aanraden voor avondsnackers (die verleidelijke zak chips in de kast) dan gaat het eigenlijk vooral niet om eten.

"Tenzij je echt te weinig gegeten hebt, raad ik die mensen vooral aan om zichzelf af te leiden. Even naar buiten om een luchtje te happen, of misschien echt iets anders te doen." Sporten bijvoorbeeld, we geven maar een suggestie.

Lees meer