"GroenLinks is online de grootste van Nederland (buiten Wilders)" en dat hebben ze ook aan Belgen te danken

Als GroenLinks potten breekt tijdens deze Nederlandse verkiezingen, dan zal dat twee oorzaken hebben: Jesse Klaver, de charismatische fractieleider en een sociale mediastrategie om U tegen te zeggen. Dat eerste is persoonlijk, maar dat GroenLinks op Twitter en Facebook alomtegenwoordig is, hebben ze deels te danken aan een Belg van zusterpartij Groen. 

Als GroenLinks geen belletje doet rinkelen in België, dan denken ze daar in Nederland intussen anders over. De partij schoof Jesse Klaver naar voor als jongste fractieleider ooit (nauwelijks 30) en wannabe-toekomstig premier. Klaver doet wat aan als een jonge Obama, veel schwung en change. Met een zelfbedachte term 'economisme' en een filosofie die aansluit bij Thomas Piketty, de best verkopende econoom van 2014, heeft hij meer charisma dan Wilders, maar dan aan de andere kant van het spectrum. Alle instrumenten dus om het witte konijn van de linkerzijde te worden. Met één uitzondering: op sociale media bleef het stil.

En da's waar de verkiezingen voor deze generatie deels worden gespeeld. Maar aan de andere kant van de grens, in België, weten de groenen net wél hoe ze het online hard moeten spelen. Vandaar dat er tussen GroenLinks en Groen een samenwerking tot stand kwam: de community manager voor Groen, Philipp Bossin verkaste vijf weken naar Nederland en volgend jaar, tijdens de verkiezingen, krijgen wij hier de expertise van GroenLinks op gebied van grassroots-movement op bezoek.

Digitale koploper

"Het initiatief kwam uit van GroenLinks, toen we met Groen op bezoek waren in Utrecht vorige zomer", vertelt Bossin aan newsmonkey. "GroenLinks had al heel veel vrijwilligers en kon dus deur-aan-deur gaan, maar stond ietwat achter op vlak van sociale media. Daar zijn wij bij Groen nu net experts in, we zijn de digitale koploper in Vlaanderen."

Zo gezegd zo gedaan en dus verhuisde Bossin naar Nederland, waar hij mee de sociale media-strategie in de laatste rechte lijn naar de verkiezingen uittekende. Dat die efforts opgemerkt worden, is wel duidelijk. In een onderzoek van de krant NRC werd duidelijk dat GroenLinks quasi uit het niets een immens bereik ontwikkelde. Dat wil niet zeggen dat ze de grootste zijn: wel dat hun groei opmerkelijk is.

Net geen Wilders

Concreet focuste Bossin op een tweetal issues: een chatbot die op basis van een aantal kenmerken je de punten van het GroenLinks-programma voorschotelt die voor jou relevant zijn. En anderzijds een grootse Facebook en Twitter-campagne. "Na Geert Wilders hebben wij nu het grootste bereik in Nederland", zegt Bossin. "Maar hij tweet ook vaak in het Engels en heeft dus ook veel aantrok in de Verenigde Staten." Mooi, maar voor de verkiezingen dus weinig relevant.

Momenteel heeft GroenLinks vier zetels in de Tweede Kamer. In de loop van vannacht weten we of die social media-strike genoeg is geweest om Klaver en co meer collega's in een zitje te duwen.

Lees meer