GLINTS krijgt voor de tweede keer een sticker "veelbelovend" opgekleefd, maar we nemen de sticker met "WOOHAAH" al klaar

Het gebeurt niet heel erg vaak dat we hier een EP bespreken, maar voor 'Burgundy' van GLINTS maken we graag de tijd. GLINTS is hét project van Jan Maarschalk Lemmens, een Antwerpenaar met Britse roots die het hokjesdenken wil slopen en met GLINTS een mix presenteert van pop, hiphop en elektronica. In 2015 kreeg GLINTS al het label "veelbelovend" opgekleefd, nu met de tweede EP springen we bijna door het plafond van enthousiasme.

Persteksten zijn er doorgaans enkel als hulpmiddel, zelden willen we eruit citeren, maar deze keer maken we een uitzondering. De perstekst bij 'Burgundy' omschrijft GLINTS als "Mike Skinner van The Streets die een nummer van Moderat kaapt" en beter hadden we dat zelf niet kunnen zeggen. We moeten Mike Skinner en The Streets al sinds 2011 missen, maar GLINTS maakt dat gat in ons hart een ietsje kleiner.

Het dichtst bij The Streets komt GLINTS in het laatste nummer, Burning. Ook op dat nummer treedt de piano het eerst op de voorgrond, worden we verleid door een gitaarsolootje is er zelfs wat viool waar te nemen. Als we het niet geweten zouden hebben: Jan Maarschalk Lemmens zou kunnen doorgaan voor Mike Skinner.

Eén gekke cocktail

Eindelijk is in België ook onze hiphop volwassen aan het worden. Met Coely, het nieuwe veelbelovende blackwave., Woodie Smalls en Gangthelabel lijken we er nu zelfs een eigen Vlaamse scene op na te houden. Eindelijk. Daar kan je GLINTS ook bij rekenen, ook al reikt dat label niet ver genoeg.

Jan Maarschalk Lemmens' eerste voorbeeld was Kanye West: "Hij introduceerde mij tot de samplecultuur. Dat hij met verschillende genres in één nummer speelde, dat maakte het zo interessant", zo zegt Lemmens.

Dat horen we ook aan 'Burgundy'. De EP start met Makeshift Idol en dat is regelrechte hiphop, leunt aan bij de Schotse band Young Fathers (die nu schitteren op de soundtrack van T2 Trainspotting), maar heeft ook gitaar én saxofoon én AutoTune in de aanbieding. Eén gekke cocktail, maar het werkt helemaal.

Lemmens wil niet denken in genres en niet aan restricties doen en dat is aan 'Burgundy' te horen. Het zweverige van Egotism doet denken aan het geluid waarmee Oscar And The Wolf België mee veroverde, maar dan met dat vleugje Mike Skinner waar we het eerder over hadden en daarmee klinkt Egotism helemaal anders dan het vorige én het volgende nummer.

Opengedraaide autoraampjes

Lucky Few laat dan weer de zon in langs opengedraaide autoraampjes en zou een zomerhit in wording kunnen zijn. GLINTS toerde al eerder in Nederland en Duitsland en wil graag proberen om voet aan de grond te krijgen in Groot-Brittannië en als we de kwaliteit van deze (en de vorige) EP horen, dan kunnen we niet anders dan besluiten dat dat zou moeten lukken.

Het gitaarriedeltje van Lucky Few brengt zelfs onze stijve heupen in beweging en het refrein van de single Catalyst krijgen we al tijden niet meer uit ons hoofd.

GLINTS krijgt een tweede maal een sticker met "Goed gedaan!" en "Veelbelovend" opgekleefd en eigenlijk is het maar een kwestie van tijd voor die vervangen mag worden door een sticker met "WOOHAA" op. GLINTS is nu artist in residence in de AB en was al Most Promising Artist op de Red Bull Elektronica Awards, maar daar gaat het niet ophouden.

'Burgundy' is nu uit bij [PIAS] en in de (digitale) winkels. GLINTS is live te bewonderen in de Gentse Charlatan op 29 april en in De Roma in Borgerhout (Antwerpen) op 13 mei.

Lees meer