Klachten bij Ryanair? Dan wordt het voortaan wat makkelijker om gecompenseerd te worden

Voor wie problemen heeft met een vlucht van Ryanair is er goed nieuws: de luchtvaartmaatschappij mag klanten niet langer afwimpelen door ze consequent om te sturen naar een Ierse rechtbank. Da's een serieuze overwinning, want door dat systeem van omwegjes lieten veel klanten hun klachten voor wat ze waren. Da's nu dus voorbij als het van de Belgische rechter afhangt, al kan Ryanair nog in beroep gaan.

Drie uur vertraging met Ryanair? Dan heb je volgens de Europese wetgeving recht op een schadevergoeding. Natuurlijk moet je die wel gaan vragen: weinig luchtvaartmaatschappijen staan te springen om aan alle passagiers op een vliegtuig 200 euro uit te delen. Maar in de gebruiksvoorwaarden van Ryanair staat dat alle disputen via de Ierse rechter moeten. Een brug te ver, voor veel mensen en dus laten ze 't maar zo. Maar dat kan niet meer, heeft een Belgische rechter nu beslist.

Twee klanten van Ryanair die elk recht hadden op een schadevergoeding tot 400 euro waren in zee gegaan met Happy Flights. Da's een bedrijfje dat zich bezighoudt met schadeclaims van ontevreden reizigers. Zij stapten met de twee klanten naar de Belgische rechter. Die was niet onder de indruk van de houding van de luchtvaartmaatschappij.

Want hoewel de Ieren onmiddellijk toegaven dat de passagiers inderdaad recht hadden op een schadevergoeding, besliste de rechter uit Charleroi ook meteen dat het gedaan moet zijn met alle rechtzaken om te leiden via Dublin. Normaal betaalt Ryanair namelijk pas uit als de Ierse rechter hen daartoe dwingt.

Afschrikmechanismes

En dat komt hen best goed uit, want volgens de rechter is dat vooral een “clausule die enkel in zijn verkoopsvoorwaarden staat om passagiers af te schrikken”, en dat is niet meer voldoende. Uiteraard zullen de Ieren in beroep gaan, lieten ze al weten aan Het Nieuwsblad, omdat “wij vragen onze klanten hun schadeclaims rechtstreeks bij ons in te dienen, zodat ze krijgen waar ze recht op hebben.”

Maar daar is Happy Flights het absoluut niet mee eens. Volgens hen worden klanten afgescheept en doorgestuurd, zodat ze uiteindelijk bij hen terechtkomen. Anderen worden dan weer met een kluitje in het riet gestuurd: korting op de volgende vlucht, of het beloofde geld komt er gewoon niet door. Overigens loopt ook in Engeland een rechtszaak tegen Ryanair over het Ierse rechtbankensysteem.

Ryanair reageerde ondertussen al met volgend statement: "We hebben onze advocaten opdracht gegeven om op deze uitspraak beroep te doen. Ryanair vraagt onze klanten die een vlucht verstoring hebben, om direct naar Ryanair in te dienen alvorens 'claim chasers'. We doen dit alleen om ervoor te zorgen dat alle Ryanair klanten 100% van hun EU261 compensatie ontvangen zonder aftrek van de claim chasers kosten, die kunnen oplopen tot 50% van de vergoeding voor de reiziger."

Lees meer