De radicale mobiliteitsrevolutie van Hong Kong: big data én een Octopuskaart

De toekomst is aan de smart cities:  met gezond verstand én dankzij technologie het stadsleven verbeteren. Met een gedurfde keuze voor soms radicaal nieuw beleid tackelen ze de grote uitdagingen van de 21ste eeuw. Op vlak van mobiliteit is Hong Kong hét voorbeeld: met de hulp van Big Data en een ‘Octopuskaart’ een nieuwe, succesvolle weg inslaan.

Als sardientjes in een blikje, zo voelt het soms aan als je in de metro van een megastad zoals New York, Tokio of Hong Kong terecht komt. Wel, hou je vast, het wordt alleen maar erger… Binnenkort leven nog meer mensen in de stad: consultancybureau Arthur D. Little (ADL) voorspelt dat 70% van de wereldbevolking tegen 2050 stadsbewoners zijn. Plus: de totale bevolking neemt ook toe. Een snelle rekensom van ADL klokt af op een waanzinnige 6,3 miljard mensen die in stedelijk gebied zullen wonen. Ter vergelijking: momenteel zijn we met ongeveer 7,1 miljard op de hele planeet.

Ter plekke blijven trappelen of knopen doorhakken?

Met alle mensen die op één gebied dicht op elkaar samenwonen, is er simpelweg geen plaats meer om iedereen in en rond de steden met de auto te laten rijden. Tenzij je wilt eindigen met toestanden zoals in New Delhi, India, waar de stad elke dag dichtslibt door waanzinnige files. Mobiliteit in de 21ste eeuw vergt moed en creativiteit, wil je de knoop ontwarren. Dat besef sijpelt langzaam door.

delhi_dark_02_enl-92efa9ab20da42d91dfdd507b4b44b3a95a40afb.jpg

© India Opines

In de miljoenenstad Hong Kong durven ze wat radicaler te gaan en hebben ze het antwoord gevonden: de smartcard, ook wel de Octopuskaart genoemd. Het is een volledig contactloze kaart (een zwaai met je kaart is voldoende om te betalen) waarmee je toegang hebt tot een heel uitgebreid netwerk van verschillende transportvormen (trein, tram, bus, ferry, metro, taxi, …) dat volledig geïntegreerd is en perfect op elkaar is afgestemd.

1109464_d1fa1223f0ccbadcb85c8069536acf6d-692x360.jpg

© EJ Insight

Het systeem werkt

Dit systeem van Hong Kong is volgens ADL hét voorbeeld wat betreft stedelijke mobiliteit: het is de beste leerling van de klas. Ze hebben een echte mobiliteitsstrategie die een korte reistijd van en naar het werk combineert met een minieme co²-uitstoot gelinkt aan transport, amper verkeersdoden en een zeer gering aantal auto’s per inwoners. Zeker als je dit vergelijkt met gelijkaardige steden doet Hong Kong het zeer goed.

Het systeem dankt haar succes aan Big Data. De stad ziet in real-time hoe iedereen zich verplaatst en registreert dit. Zo weet men hoeveel mensen wanneer op welke trein of bus zitten en welke weg jij dagelijks aflegt. Dankzij al die gegevens en de centrale sturing door de stad kan Hong Kong alle transportkanalen volledig op elkaar afstemmen en snel optreden bij verkeersproblemen. Probeer dat maar eens als iedereen in zijn eigen wagen zit en volledig autonoom kan beslissen.

Hong Kong = smart city

Het enige wat je nog niet met de Octopuskaart kan doen is deelfietsen en/of deelauto’s huren. Als men deze kleine stap nog kan overbruggen wordt het de eerste stad in de wereld met een volledig geïntegreerd en intelligent vervoerssysteem zonder eigen wagens. Wat ons betreft is Hong Kong dus echt een schoolvoorbeeld van een smart city. Maar wil je meer te weten komen over hoe steden en hun stakeholders wereldwijd omgaan met de uitdagingen van de toekomst? Kom dan zeker naar het smart cities event van Living Tomorrow, donderdag 4 mei 2017!

Lees meer