Mama in shock! "Belgisch kledingmerk CKS doet aan bodyshaming ... voor kleuters"

Het Belgische kledingmerk CKS brengt broeken op de markt met een duidelijke boodschap voor magere kinderen: You Need to Eat More. De boodschap is geborduurd op elastieken die de broek van kinderen wat meer kunnen aanspannen en staat er al collecties lang. Waarom kiest CKS voor deze boodschap? 

Al enkele collecties lang heeft CKS een elastiek in hun kinderbroeken genaaid die ervoor zorgt dat slankere kindjes toch nog een broek kunnen aantrekken die niet over hun poep valt.

Tot daar is er niets mis, maar de niet mis te verstane boodschap "You Need to Eat More" die geborduurd is op die elastieken, is dat wel. Mensen, en zeker kinderen, mogen door een kledingmerk toch niet aangesproken worden op hun lichaamsbreedte?! Wie zegt niet dat een kind heel veel eet, maar even mager blijft? Moet je dat kind dan gaan aansporen om zich helemaal vol te proppen?

Bezorgde mama

We namen contact op met blogster Lore De Vilder. Als jonge mama is ze van slag omdat CKS eigenlijk “aan bodyshaming doet bij kinderen”. Ze vindt het opschrift “You Need to Eat More” beledigend ten opzichte van de kinderen die de kledij dragen. “Mijn zoontje is zelf redelijk mager. Hij eet veel maar komt gewoon niet bij. Gelukkig kan hij zelf nog niet lezen. Maar sommige 14-jarig meisjes hebben het bijvoorbeeld moeilijk om hun lichaam te aanvaarden. Als zo’n tiener dan dat opschrift leest, dan zou het weleens kunnen dat dat aan haar zelfvertrouwen gaat knagen.”

En wat met de broeken in grotere maten? Wordt daar dan "You Need to Eat Less" op geborduurd? De bezorgde moeder merkt ook nog op dat "het hele land waarschijnlijk op zijn achterste poten zou staan als het omgekeerde op het opschrift zou staan. Want bodyshaming voor zwaarlijvige mensen kan toch echt niet?! Maar voor magere mensen kan het blijkbaar wel."

Reactie CKS?

Wij belden een aantal keer naar CKS, maar daar waren noch de designers noch de managers bereid ons te woord te staan over elastieken.

Lees meer