Beschamend: België is het land dat minste taksen op vervuiling heft binnen heel de EU

© Eurostat

België bengelt helemaal achteraan in Europa als het aankomt op vervuiling belasten. Amper 4,7 procent van de belastingen in België worden gehaald bij milieumaatregelen, tegenover 6 procent als Europees gemiddelde. Landen als Kroatië, Slovenië en Griekenland zitten aan 10 procent. Het geeft aan dat er ruimte is om daar meer belastingen te heffen, en minder op arbeid.

Een redelijke droevig resultaat: de plek van België op de Europese schaal. Onze overheid is duidelijk niet happig om milieumaatregelen te nemen via belastingen. Want relatief gezien belasten we vervuiling dus erg weinig, maar 4,7 procent van de belastingen komen uit het taksen van milieuvervuiling. Terwijl we voor het belasten van arbeid helemaal aan de top staan in Europa.

Het gaat daarbij vooral over taksen op energie, die zijn goed voor driekwart van de totale Europese milieubelasting. Of nog concreter: accijnzen op benzine en diesel. Want die worden stevig belast. 76,7 procent van alle Europese milieubelastingen vallen daaronder. Nog eens 19,8 procent zit ook in transporttaksen, en slechts 3,5 procent zit in andere vervuiling.

Hoge lasten op arbeid, lage accijnzen

Het geeft meteen aan dat er in België nog behoorlijk wat ruimte is om meer taksen op te leggen voor brandstoffen, hogere accijnzen dus. Maar niet toevallen scoren onze buurlanden ook slecht: Frankrijk, Duitsland en Luxemburg bengelen helemaal achteraan samen met België. Bij accijnzen verhogen op diesel en benzine bestaat er altijd de vrees dat dan massaal over de grens brandstof gekocht wordt.

Het tegenvoorbeeld is Nederland, dat wel 9 procent van de belastingen haalt bij milieubelasting. De lasten op arbeid liggen dan ook substantieel lager bij de noorderburen.

Veel fundamentele verandering moeten we voorlopig niet verwachten: rekeningrijden is alweer de lange baan opgeschoven en komt er niet deze legislatuur. En onder meer de bedrijfswagens worden nog altijd extreem fiscaal gestimuleerd. De sociale partners willen dat gunstregime voor bedrijfswagens overigens niet afschaffen. Ondertussen is België wel wereldkampioen files.

Lees meer