Derde finalist van Mijn Pop-uprestaurant is bekend, en dat kan slecht nieuws voor de andere twee zijn

Mijn Pop-uprestaurant is klaar voor Blankenberge. De drie pop-ups die in de badstad gebouwd zijn voor de finale van dit seizoen kennen hun eigenaars. Leena en Yannick waren net zoals de BBQ Boys Birger en Karel al zeker van hun plaats. In de ultieme battle hebben ook Mitchell en Daniela zich geplaatst voor de finale. En dat zou wel eens slecht nieuws voor de andere twee kunnen zijn.

Bij de jury hebben Mitchell en Daniela nog niet veel positieve commentaar gekregen, behalve dat ze vlak voor hun uitschakeling een grote sprong voorwaarts hadden gemaakt. Die kunst op het bord kon Gert Verhulst en co niet echt bekoren, en de ribbetjes van Madam P. veel meer. Alleen is de laatste weken duidelijk geworden dat Laure en Charlotte hun populariteit niet mee hebben. Daar is hun gedrag waarschijnlijk ook wel verantwoordelijk voor. Vooral Charlotte wou heel graag winnen, en dat liet ze soms iets te duidelijk blijken. In een populariteitsrace mag je nooit te fanatiek overkomen.

Scènes zoals die keer dat ze over een klant roddelden, omdat die een vegetarische maaltijd had gevraagd, zullen hen ook niet geholpen hebben. Spijtig, want ze hadden een leuk concept en overleefden al een nominatie. In de rol van underdog hadden de varkentjes in Blankenberge wel eens kunnen verrassen door de vosjes van vorig jaar op te volgen. Maar geen dierennamen aan de kust dit jaar, wel een duo dat populairder kan worden dan je zou denken en Limburg een tweede zege in drie jaar kan opleveren. Mitchell en Daniela speelden zichzelf via de battle weer helemaal in de wedstrijd.

We analyseren de kansen van de drie finalisten:

1. Yannick en Leena - Meat & Griet

© Medialaan

Pluspunt: Sergio loves Leena

Yannick en Leena zijn al vanaf het begin onze favoriet om de wedstrijd dit jaar te winnen. Ze doen dan ook het meest wat we als kijker willen zien: uit hun comfortzone treden en iets nieuws doen. Zeker Leena, aangezien ze eigenlijk geen ervaring als kok heeft, maar toch moeiteloos met andere chefs kan concurreren. Ze is duidelijk de beschermeling van Sergio Herman dit jaar, ook omdat ze als geen andere kandidaat luistert naar zijn raad en er beter van wordt. Een groot contrast met het eigenzinnige karakter van Mitchell. Vermoedelijk heeft dat de doorslag gegeven toen de jury Meat en Griet uitriep tot de winnaar in Kortrijk.

- Minpunt: zakenpartners

Eigenlijk zijn Yannick en Leena niet de meest opvallende figuren, en dat is ook tekenend voor dit seizoen. Geen Sven en Amanda zoals vorig jaar. En het zijn duidelijk zakenpartners die buiten hun pop-up met hun eigen lief een ander leven leiden. Vooral Yannick is niet iemand die ons lang bij gaat blijven. Voor Leena ga je sneller sympathie voelen aangezien ze in de keuken boven zichzelf uitstijgt. De vraag is dan ook of ze hun professionaliteit kunnen benutten om het populairste duo te worden. Chloë en Magali kwamen vorig jaar aan de kust ook plots in een stroomversnelling terecht en haalden het zo van het meest populaire duo.

Facebook: +14.000 likes

Voorlopig scheert geen enkel duo echt hoge toppen op de sociale media. En dat terwijl campagnes op de eigen Facebook-pagina in eerdere edities wel geholpen hebben. Denk maar aan Jaro en Hanne, die drie jaar geleden iedere keer genomineerd waren en met een enorme fanbase naar de finale trokken. Hun tegenstanders waren bij voorbaat kansloos. Het feit dat er nog maar twee nominaties geweest zijn, zal er ook wel voor gezorgd hebben dat Yannick en Leena op een bescheiden 14.000 likes blijven steken. En dat is dit seizoen zelfs een goed resultaat.

2. Birger & Karel - TJOP's

© Medialaan

+ Pluspunt: BBQ aan de kust

Iedereen had in het begin schrik van Birger en Karel, en zo werden ze de favorieten van het eerste uur. Maar droog vlees en verschroeiende werkuren strooiden roet in het eten. Het moet niet leuk geweest zijn om de jury te horen zeggen dat de ribbetjes bij de buren beter waren, terwijl dat net hun vlaggenschip had moeten zijn. Maar kijk, de BBQ Boys zitten in de finale en Mamam P. niet. Bovendien begint de zon erdoor te komen en dat betekent dat het BBQ-seizoen kan beginnen. Van alle concepten hebben zij het meeste potentieel om te scoren aan de kust.

- Minpunt: geen charisma

Laten we eerlijk zijn: als we Yannick maar een saai figuur naast Leena noemen, dan zijn Birger en Karel ook niet meteen The Blues Brothers van de BBQ. Van allebei hebben we ons al een paar keer afgevraagd of ze het wel graag doen. De zware uren hebben er ook wel iets mee te maken, maar dan hoor je nog niet als een zombie door je zaak te lopen. Ook de keuze om allebei in de zaal te gaan werken hebben we nooit helemaal begrepen. Oké, ze hebben hun tekortkomingen in de keuken, maar het zijn twee ervaren BBQ-kenners en hun charisma zal het verschil echt niet maken in de zaal.

Sociale media: +14.000 likes

Op Facebook doen ze het even goed als Yannick en Leena. Birger en Karel waren nooit genomineerd en moesten het publiek dus nog niet overtuigen. Dan is het een goed resultaat dat ze nek-aan-nek liggen met Yannick en Leena. Als ze het goed aanpakken kunnen ze de komende weken aan 't zeetje nog flink aan populariteit winnen. Ze mogen dan wel niet de jongste zijn, vrouwelijke stemmen zijn vaak gemakkelijker te winnen dan die van mannelijke kijkers.

3. Mitchell & Daniela - Table'o

© Medialaan

+ Pluspunt: love is in the air

Eerlijk gezegd zouden we het een tijdje geleden moeilijk gevonden hebben om een pluspunt te vinden, behalve dan dat Mitchell waarschijnlijk wel de beste chef moet zijn. Maar vlak voor hun tijdelijke sluiting onthulde Mitchell dat hij Daniela ten huwelijk zou vragen als ze de wedstrijd winnen. Een mooi koppel, dat zien we nog altijd het liefst. En dat is net wat Yannick en Leena, en uiteraard ook Karel en Birger, niet kunnen bieden. Speel dat de komende weken goed uit, Mitchell! Laat de verliefdheid van het scherm spatten en dan is de kans groot dat jullie Mijn Pop-uprestaurant 2017 winnen.

- Minpunt: wat is kunst?

Nog steeds hebben we het concept van Mitchell en Daniela niet door. Zelden of nooit zien we een kunstwerk gereflecteerd in het bord. En dat hoeft ook niet. Onze kip hoeft niet zwartgeblakerd te zijn opdat je dan als kunstenaar kunt zeggen dat het geen kip is. Kip is kip, maar het moet vooral lekker zijn. Laten we hopen dat ze hier hun weg eindelijk in vinden, want kunst gaat de gemiddelde bezoeker totaal niet interesseren. Mitchell zit nu in de finale, dat hij zich dan maar focust op zijn talent als chef, en minder op dat concept. Dat was voor ons bij voorbaat tot mislukken gedoemd.

Facebook: +8.000 likes

Met zo'n 8.000 likes doen Mitchell en Daniela het helemaal niet goed. Ook zij waren tot hiertoe nog niet genomineerd, dus dat zal ook wel wat verklaren. Ze zullen hoe dan ook een felle inhaalbeweging moeten inzetten, want iedere stem zal straks tellen. Facebook is ook de ideale plek om hun lovestory nog wat meer glans te geven. Ook daar blijven Jaro en Hanne de koning en koningin van Mijn Pop-uprestaurant. Zowel Sven en Amanda vorig jaar als Miguel en Liselotte twee jaar geleden hebben daar een kans laten liggen.

Conclusie:

We blijven nog steeds in Yannick en Leena geloven. Hoewel ze in andere seizoenen te kleurloos zouden zijn, hebben ze dit jaar wel een kans. Ze laten zich zelden of nooit op een foutje betrappen. De enige die daar nog verandering in kan brengen is Mitchell. Hij zal samen met Daniela het publiek voor zich moeten winnen. Karel en Birger zullen dat ook moeten doen, maar we weten niet meteen hoe. Bij hen zal het concept de doorslag moeten geven. Maar goed, genoeg rond de pot gedraaid tijdens de soms wat langdradige eerste twee maanden van Mijn Pop-uprestaurant. Laat de finale nu maar beginnen!

Lees meer