Te laat zijn kost veel geld: betaal je gsm-abonnement op tijd

Het overkomt iedereen wel eens: rekening vergeten te betalen, financieel tekort komen op het einde van de maand, een loon dat een beetje laat komt ... En huppakee, daar komen de extra kosten op uw telefoonrekening, en niet weinig ook niet! 

Je kent het wellicht al: een leuke standaard-sms met informatie en het bedrag van uw volgende factuur: 45 euro. Auch! Eens de factuur er is, controleer je alles in detail en merk je op dat er 20 euro kosten zijn bijgekomen. 10 euro voor "extra kosten voor de onbetaalde factuur" en 10 euro voor "reactivering van de lijn". Wacht, wat?

Hoge kosten

Vroeger waren de extra kosten 5 euro. Maar 20 euro is wel heel veel. Bij de meeste gsm-operatoren en telecombedrijven gaan de prijzen de lucht in. Sommige operatoren verdubbelden hun prijzen op een aantal jaar. Bij Base bijvoorbeeld zijn de extra kosten schaamteloos van 5 naar 10 euro gegaan.

Hoe zit het met de wetgeving?

We interviewden Johan Verbelen, woordvoerder van de FOD Economie, over het bestaan ​​van een wet die deze vergoedingen zou reguleren. Voor de duidelijkheid: er is (voorlopig) geen wetgeving. "Bedrijven doen precies wat ze willen, zolang de kosten worden weergegeven in de algemene voorwaarden van het contract." Hetzelfde geldt voor het aantal herinneringen. Er worden kosten toegevoegd na elke herinnering.

De provider mag natuurlijk niet zomaar veel geld eisen, er is een bepaalde grens waar ze niet over mogen gaan. "De kosten moeten overeenkomen met een schatting van de 'schade' die de onderneming lijdt als gevolg van de late betaling van de klant. De extra betaling beziet men als een compensatie voor de kosten van e-mail, personeelskosten voor de verwerking van het dossier, ... Uw provider kan ook niet zomaar zeggen dat je 200 euro extra moet betalen."

Bij te hoge kosten, moet de klant meteen contact opnemen met de provider om uitleg te vragen. Als de klant en provider niet overeenkomen en minnelijke schikking niet mogelijk is, kunnen klanten zich (gratis) wenden tot de ombudsdienst voor de consument. Deze dienst kan een klacht indienen bij de economische inspectie. Dat betekent niet noodzakelijkerwijs dat het probleem van de klant is opgelost.

giphy.gif

© Giphy

Hoe kan je de kosten vermijden?

Eerst ontvang je een bericht waarin duidelijk staat dat je binnen een bepaalde periode je rekening moet betalen. Dus je kan al niet zeggen dat je niet werd gewaarschuwd. Hier zijn toch nog tips in het geval je toch te laat bent met je rekening te betalen.

- Laat je niet doen en vecht het aan. Bel je operator en leg de situatie uit. De operator zal je hoogstwaarschijnlijk een andere deadline voorstellen.

- Geef een domiciliëringsnummer op en dan voert uw bank de betaling uit. Dan kan je op je twee oren slapen en gaan de centen automatisch van je rekening.

- Als je al een domiciliëringsnummer hebt opgegeven, maar je loon wordt te laat gestort, dan kan je de deadline van de opname verschuiven. Zet de opnamedatum op een dag dat je centen zeker op je rekening staan.

- Gebeurt zoiets maar eenmalig? Toch bellen! 9 kansen van de 10 annuleert de operator een deel van de kosten of trekken ze de betaling af van de volgende rekening.

Succes!

Lees meer