Wat zijn roetfilters en waarom wil iedereen er nu één?

Een beetje moeilijk om te geloven, maar Vlaanderen moet 1 miljoen extra subsidies vrijmaken voor ... roetfilters. Je krijgt er van de Vlaamse overheid zo'n 600 euro subsidie voor, en het aantal aanvragen swingt de pan uit. Er wordt naar de lage-emissiezone in Antwerpen gewezen als oorzaak, maar die bestaat al langer.

Dropt de paashaas binnenkort een roetfilter bij jullie thuis? Dan zijn julliie er waarschijnlijk vrij blij mee, of dat doet het stijgend aantal aanvragen voor zo'n ding geloven. Meer dan 1.100 in de eerste maanden van dit jaar alleen al, da's aan dit tempo bijna tien keer meer dan vorig jaar. Zo'n roetfilter verlaagt de uitstoot van oude Dieselwagens, waardoor je wel binnenmag in de lage-emissiezone in Antwerpen.

In die LEZ mag je namelijk niet binnen met een wagen die te vervuilend is. Antwerpen was koploper, maar ook andere steden zoals Brussel en Gent zullen binnenkort mogelijks een LEZ invoeren. Dat verklaart deels de plotse stormloop, maar ook het feit dat Antwerpen vanaf maart boetes is beginnen uitdelen, legt één en ander uit.

BIj de leveranciers van roetfilters is de plotse vraag duidelijk onverwacht, op een gegeven moment kon die zelfs nauwelijks nog bijgehouden worden. Ook de Vlaamse regering moet dus haar budget optrekken, al zal die stijging naar één miljoen waarschijnlijk onvoldoende blijken als zo veel mensen er één aanvragen. De subsidie dekt tot de eerste 600 euro, de rest van het bedrag (in totaal zo'n 1.100 euro) moeten chauffeurs zelf kunnen leggen. De installatie duurt zo'n twee uur.

Lees meer