Betalen motards straks minder belastingen dan mensen die met de wagen naar het werk pendelen?

Als het van wegenbijstandsorganisatie Touring afhangt wel! Meer motards en minder wagens in de spits  resulteert in minder files. En dat moet financieel beloond worden vinden ze. Touring kijkt zowel naar de overheid als naar de werkgevers om daarbij te helpen. En ze hebben nog andere voordelen voor de motards in gedachten ...

Een enquête van Touring wijst uit dat 62 procent van de automobilisten de motor ziet als een goed alternatief voor de wagen. Woordvoerder Danny Smagghe pleit voor een tegemoetkoming door zowel de overheid als door de werkgevers. "Het vaste kostenforfait voor woon-werkverkeer voor motorrijders is niet in verhouding met de reële kosten van het motorrijden." zo zegt Smagghe, "We willen het motorrijden stimuleren met fiscale voordelen. Op dezelfde manier zoals we bepaalde auto's meer fiscale voordelen geven als die ecologisch voordelig zijn. We kijken ook naar de werkgevers voor het voorzien van accommodaties voor motorrijders, zoals bijvoorbeeld kleedkamers."

"Onze vraag naar voordelen voor motorrijders sluit niet uit dat we ook initiatieven willen ondersteunen die bijvoorbeeld carpoolen bevorderen" zo zegt Smagghe "maar motorrijden wordt nu meer besproken door het betere weer."

Veiligheid

Een studie door het European Transport Safety Council (ETSC) toont aan dat motorrijders betrokken zijn bij 16 procent van alle verkeersongelukken in Europa terwijl ze maar 2 procent van alle afgelegde kilometers op hun naam hebben staan. Volgens Smagghe zijn die cijfers te relativeren. "Het is bekend dat 30 procent van alle motorongelukken eenzijdig zijn, dat wil zeggen dat er geen andere verkeersgebruikers bij betrokken zijn." zo vertelt Smagghe.

Touring wil ook dat motors, om de doorstroming te verbeteren, zouden moeten toegelaten worden op de busrijstroken. Smagghe zegt dat ook ook dat geen gevaren voor de veiligheid met zich meebrengt. "Laat ons eerlijk zijn: onze busrijstroken zijn 90 procent van de tijd gewoon leeg. Bovendien heeft onderzoek in het buitenland al aangetoond dat motors op de busrijstroken niet per se veel risico's met zich meebrengen."

Smagghe ontkent niet dat filefilteren (motorrijders die de files kunnen voorbijsteken) de enige aanleiding is voor de vraag om fiscale voordelen voor motorrijders. "De files zijn nu eenmaal een probleem dat aangepakt moet worden. En wij zien daarvoor oplossingen in minder auto's en meer motors op de baan."

Lees meer