Hoe kan die cameraman volgen in Peking Express? Dit zijn de regels en wetten achter de schermen!

De opnames van Peking Express moeten een huzarenstukje geweest zijn. Tijdens de eerste twee afleveringen vroegen wij ons af hoe de crew die alles in beeld brengt kan volgen. Rijden zij dan ook mee met die auto's? Wat gebeurt er als de cameraman achterop geraakt? Voor al die dingen bestaan strikte regels waar de kandidaten zich aan moeten houden. Want behalve een race is Peking Express natuurlijk ook nog altijd een tv-programma.

1. Hoe kan de cameraman volgen?

Heb jij je ook afgevraagd hoe het komt dat zelfs in de wagens alles goed in beeld wordt gebracht? Dat komt omdat er gewoon een cameraman naast de bestuurder zit. "De duo's moeten vervoer voorzien waar de cameraman bij kan zitten", legt producer Stef Soetewey ons uit. Het is één van de regels waar kandidaten rekening mee moeten houden, en die wij op televisie uiteraard niet te zien krijgen. "Te hard lopen is nog zo'n regel."

"We moeten daar heel streng in zijn", vult executive producer Dimitri Was hem aan. "'Anders heb je een hele aflevering alleen maar rugzakken in beeld zonder dat je hun gezichten ziet. De cameraman moet dus geregeld de gelegenheid krijgen om voorbij te steken." Niet simpel als je in een race zit en dus moesten de duo's af en toe wel worden afgeremd. Niet dat de cameramannen hen echt vertraagden, want die verkeren stuk voor stuk in conditie. "Het zijn sterke kerels", zegt Soetewey.

2. Is er een tolk in de buurt?

© Q2

Elk duo wordt gevolgd door een safety car, een soort bezemwagen die altijd achter hen hangt. Daarin zit een reporter, maar ook een tolk. "Die kan ingrijpen als er iets zou gebeuren of als er echt iets moet worden uitgelegd", zegt Was. "Ook voor de veiligheid van de crew en de kandidaten is het belangrijk dat er iemand in de buurt is die de taal spreekt."

3. Krijgen de chauffeurs uitleg over het programma?

De tolk mag uiteraard niet mee in de auto gaan zitten, want dat zou de wedstrijd vervalsen. De kandidaten moeten nog altijd zelf een lift versieren. Maar uiteraard krijgen mensen wel uitleg wanneer ze bij een proef worden betrokken. In de eerste aflevering moesten twee duo's vissers oppikken en op een weegschaal plaatsen. De kant naar waar de balans na een uur naar overhelde was de winnaar. Intussen stonden sommige mensen daar wel veertig minuten te wachten.

"Tijdens de proef is hen uiteraard uitgelegd wat er gebeurt en wat de bedoeling is", zegt Was. "Nadien hebben ze ook allemaal iets te drinken gekregen, ze hebben daar tenslotte al in die tijd in de zon gestaan."

4. Waar slapen de cameramensen?

Het moeilijkste aan de wedstrijd is het vinden van een slaapplaats, zo hebben de duo's ons zelf verteld. Maar moet de cameraman daar ook telkens een bed zien te versieren? "Die mogen in een klein hotel in de buurt slapen, maar ze hebben sowieso een tent mee zodat ze ergens kunnen slapen als ze in the middle of nowhere terechtkomen", Soetewey. "Maar altijd in de buurt", gaat Was verder. "Ze mogen geen 200 kilometer gaan rijden om een beter hotel te vinden. Uiteindelijk moeten de deelnemers hen kunnen bereiken als er iets zou zijn."

5. Lukt het technologisch om videoboodschappen mobiel vlekkeloos door te sturen?

© Q2

Je hebt gezien dat de duo's onderweg uitleg krijgen via videoboodschappen. Wanneer wij in het buitenland met vakantie zijn, kan de verbinding met onze telefoon al eens een nachtmerrie zijn, maar blijkbaar is dat ginder helemaal geen probleem meer. "We konden dat jaren geleden nog niet doen, maar de technologie is zo snel vooruitgegaan, zeker in Azië. Dat is daar hoe langer hoe minder een probleem", zegt Was.

"Tijdens de vorige editie van Peking Express hadden auto's ginder ook nog geen GPS, maar nu hebben ze er allemaal eentje. En iedereen heeft ook een telefoon. In sommige van die landen staan ze al verder dan hier."

6. Hoe lang duren de opnames?

De crew is ongeveer een maand ter plaatse geweest om op te nemen. Maar natuurlijk kruipen er ook maandenlange voorbereidingen in. "Je bent lang bezig met het vragen van toestemming om te filmen en met de visa die in orde moeten worden gebracht", legt Soetewey uit. Pittig detail: de crew bestaat uit honderd mensen die naar Azië zijn meegereisd. En dan komen er nog eens lokale medewerkers bij, waardoor voor Peking Express zo'n 130 mensen ter plaatse aan het werk waren.

Vooral op de historische sites moet alles op voorhand goed geregeld zijn. "Zeker in landen als Vietnam zijn ze heel streng. Maanden op voorhand moet ze alles hebben, van visa tot scripts."

7. Kunnen de deelnemers elkaar leren kennen?

Voor ons als kijker lijkt het alsof de deelnemers altijd in de race zitten en dus nooit met elkaar kennis kunnen maken. In tegenstelling tot bij De Mol heb je achteraf waarschijnlijk geen hechte groep, maar toch kennen ze elkaar wel een beetje. Vooral op de gamelocaties kunnen ze met elkaar praten. "Dat zijn multicamopnames, dus dat kost wel wat tijd om dat allemaal te filmen", zegt Soetewey.

8. Worden de duo's bij uitschakeling meteen op het vliegtuig gezet?

Dankzij de zwarte envelop is er altijd mogelijkheid tot herkansing, maar voor Joep en Frank zat het er na twee afleveringen al op. Zij moesten natuurlijk niet meteen vertrekken. "Er is geen noodzaak om hen snel weg te krijgen", zegt Soetewey.

"Je moet vooral tickets vinden zodat ze comfortabel naar huis kunnen reizen, zonder langs 26 landen te moeten passeren. Dus meestal hebben ze eerst de kans om in een goed bed te slapen en eens goed te gaan eten", zegt Was. De kandidaten van Peking Express worden na hun perikelen onderweg dus zeker nog eens in de watten gelegd.

Lees meer

Maak kennis met de Vlaamse duo's: