Slapen is gezond: een korte nachtrust zorgt ervoor dat je meer junkfood eet

Wil je gezonder eten? Dan moet je misschien op tijd je bed in. Een nieuwe studie bevestigt dat je door slaaptekort gevoeliger wordt aan geuren van lekker eten. Vooral junkfood zoals frietjes en hamburgers worden aantrekkelijker als je een slechte nachtrust hebt gehad.

Na een korte nacht zorgen je cravings voor ongezonde gevolgen. Volgens een onderzoek dat werd voorgesteld op de Cognitive Neuroscience Society samenkomst in San Francisco kan gewichtstoename veroorzaakt worden door een slechte nachtrust.

Het experiment

De proefpersonen sliepen eerst 4 korte uren en moesten dan ruiken aan frietjes, chips en kaneelbroodjes terwijl er MRI-scans werden genomen van hun hersenactiviteit. Vervolgens kregen ze geuren voorgeschoteld van non-food-producten zoals dennenbomen. Enkele weken later herhaalden ze het volledige experiment maar mochten de deelnemers langer in hun bedje blijven liggen en sliepen ze 8 uur lang.

Bij vermoeidheid piekte de hersenactiviteit op twee gebieden waar de reukzin versterkt. Als de deelnemers genoeg hebben gerust, dan minderde de hersenactiviteit. Deze piek in hersenactiviteit was niet te zien bij de non-food-geuren.

Bij een korte nachtrust gaat het reukorgaan beter werken. Zo krijg je sneller honger en heb je meer zin in junkfood. Wie gezonder wil eten zou zeker tussen de 6 en 8 uur per nacht moeten slapen.

Lees meer