Google, dat vorig jaar 57 miljard verdiende aan advertenties, maakt z'n eigen adblocker voor Chrome

Google zou binnenkort zijn eigen adblocker gaan voorstellen voor Chrome. Een zoveelste markt waar Google zich op stort, zou je denken. Maar voor een bedrijf dat vorig jaar meer dan 61 miljard dollar (zo'n 57 miljard euro) verdiende aan advertenties lijkt het toch, op z'n zachtst gezegd, een beetje raar. Al hebben ze er een logische verklaring voor.

Google zou bij de volgende update van z'n Chrome-browser wel eens een ingebouwde adblocker kunnen voorstellen, weet The Wall Street Journal. Een onverwachte zet voor een bedrijf dat het overgrote deel van zijn inkomsten uit advertenties haalt, maar het is logischer dan je denkt.

Meer grip

Allereerst zal de adblocker niet alle advertenties gaan verbergen. Enkel storende ads, die door de 'Coalition for Better Ads' als 'onaanvaardbaar' worden gezien, zouden worden tegengehouden. Die storende ads kennen we allemaal: pop-ups, automatisch afspelende filmpjes, ads die aftellen voor je de content krijgt die je wou zien, ... Het is dus niet zo dat alle reclameboodschappen zullen worden tegengehouden door de Chrome-adblocker.

Daarnaast hoopt Google dat consumenten zo geen andere adblocker-extensies meer zullen gebruiken. Het zou Google ook geld kunnen besparen. Want het betaalt zo momenteel bijvoorbeeld zelf ook geld aan Eyeo, zo'n adblocker van een derde partij, om opgenomen te worden in hun 'Acceptable Ads'-programma, waardoor hun advertenties wel worden getoond.

De opkomst van plugins en extensies die advertenties verbergen, is sowieso een slechte trend voor bedrijven als Google. Door zelf met hun eigen extensie te komen, proberen ze dan ook meer grip te krijgen op de steeds maar groeiende markt van de adblockers.

Lees meer