Zo denken moslims echt over vrouwen

Hoe staan moslims tegenover vrouwen? De meest opvallende conclusies uit een vergelijkende studie van 7 landen: Saoedi-Arabië, Tunesië, Libanon, Turkije, Egypte, Irak en Pakistan. Telkens werden zo'n 3.000 mannen en vrouwen ondervraagd, met de genderverhouding tussen 40-60 en 60-40.

1. Welke kledij is aanvaardbaar voor vrouwen in het openbaar?

Tunesië & Egypte: Al-Amira hijab

© Thinkstock

Meer dan de helft van de Tunesiërs en Egyptenaren vindt een hoofddoek voldoende, als er maar geen haar zichtbaar is. De lossere variant (hijab) staat op de tweede plaats in Tunesië, maar Egypte is conservatiever: daar staat de chador op twee.

Turkije en Libanon: twijfel tussen Al-Amira hijab en geen hoofddoek

© Thinkstock

In Libanon vindt 49 procent het aanvaardbaar geen hoofddoek te dragen, in Turkije kiest de grootste groep toch voor de hoofddoek. Telkens een derde kiest de andere optie. 

Irak twijfelt tussen chador of Al-Amira hijab

© Thinkstock/Shutterstock

Een strijd tussen de modernisten (de hijab) en de traditionalisten (chador), en de modernisten winnen: 44 tegenover 32 procent.

Pakistan is het meest verdeelde land: niqab, chador en hijab liggen nek-aan-nek

© Thinkstock/Shutterstock

Hier kunnen de niqab en de chador op ongeveer evenveel aanhangers rekenen (een op drie), de hijab kan maar een kwart overtuigen. 

Het minst twijfel is er in Saoedi-Arabië.

© Thinkstock

Twee op drie kiezen er voor de niqab. De boerka en de hijab kunnen nog eens op elk tien procent rekenen. 

2. Mag een vrouw zelf kiezen wat ze aandoet?

Ja

Een lichte meerderheid voor deze keuzevrijheid in Turkije (52 procent) en Tunesië (56 procent).

Bijna

Libanon en (gek genoeg) Saoedi-Arabië zijn er bijna: 49 en 47 procent steunen de keuzevrijheid. 

Nee

In Egypte, Pakistan en Irak kan de keuzevrijheid van de vrouw maar op weinig bijval rekenen: respectievelijk 14, 22 en 27 procent steunen het idee wel.

3. Overzichtsgrafiekje

© Pew Research Center

4. Meisjes naar de unief? Yes please

© Thinkstock

Op Saoedi-Arabië na is de helft van de respondenten tegen de stelling dat universitair onderwijs belangrijker is voor jongens dan voor meisjes, hoewel het soms niet veel scheelt (Pakistan: 50 procent). Egypte, op andere vlakken conservatief naar vrouwen toe, steunt hoger onderwijs voor vrouwen wel. Topper hier is Tunesië (80 procent contra), op de voet gevolgd door Libanon (74 procent tegen) en ook Irak (72 procent tegen).

5. Vrouwen aan het werk, daarentegen...

© Thinkstock

Overal wordt verkozen dat een man een job krijgt in plaats van een vrouw ALS de jobs schaars zijn. Turkije en Libanon steunen de uitspraak het minst, de afkeuring is er ook het sterkst. De specifieke vraagstelling maakt dat er niet af te leiden valt of werkende vrouwen gesteund worden of niet.

© Pew resaerch center

6. Polygamie? Nee, dank u

© pew research center

In alle zeven landen wordt polygamie door meer dan 50 procent afgekeurd, zij het niet altijd even sterk. Turkije en Tunesië is de praktijk het meest onaanvaardbaar, in Saoedi-Arabië en Irak zijn de meningen letterlijk verdeeld.

7. Gehoorzaamheid boven

© pew research center

De meerderheid van de ondervraagden is het ermee eens dat vrouwen moeten gehoorzamen aan hun man. Zelfs in de landen met de meeste afkeuring, Libanon en Turkije, is nog altijd een ruime meerderheid voorstander. Ook vrouwen dus.

8. Follow the leader

© pew research center

Verdeelde meningen over de stelling: ‘Mannen zijn betere politieke leiders dan vrouwen’, al is de meerderheid het wel eens. Ook hier steunen Egyptenaren de stelling het meest, Turken, Tunesiërs en Libanezen het minst 

9. Liefde als basis voor het huwelijk

© Thinkstock

Gearrangeerd huwen of trouwen uit liefde? Een onderwerp waarover veel onenigheid bestaat. In Libanon wordt resoluut voor liefde gekozen (70 procent), in Pakistan is liefde maar voor 7 procent de belangrijkste basis voor een huwelijk. Turkije en Saoedi-Arabië zweven rond de helft (54 en 47 procent). 

© pew research enter

Als er iets is dat deze cijfers ons leren, is het wel dat er niet zoiets bestaat als de ‘moslimattitude’ of ‘moslimwaarden’. De resultaten werden niet opgesplitst naar geslacht, wat nog interessante gegevens had kunnen opleveren. Feit is wel: er bestaan verschillen binnen en tussen landen. Zoals altijd is de waarheid niet in één zin te vatten, al zullen verschillende partijen dat altijd proberen.

Bron: Pew Research Center en het originele onderzoek uit 2014.