17 zinnen die een leerkracht Nederlands écht niet meer wil horen

Nederlands, het mooiste vak om te geven, vind je niet? Jonge mensen de liefde van de taal bijbrengen, hen laten kennismaken met de hoogtepunten van onze literatuur en hen correct leren schrijven. Al hebben de leerlingen zelf daar soms wel hun bedenkingen bij ... Deze 17 zinnen wil je als leerkracht Nederlands dan ook écht niet meer horen.

1. Waarom moeten we Nederlands krijgen? We kennen dat toch al?

© Giphy

Omdat dat niet wil zeggen dat je geen fouten maakt ...

2. Een dictee? Wordt dat nog gedaan?

© Giphy

Ja, dat wordt nog gedaan.

3. Wacht, ik ben nog bezig aan de vorige zin!

© Giphy

Het is een dictee, kom, tempo!

4. 'Vind je' is toch met 'dt'?

© Giphy

Neen, alleen met een d.

5. Kan je de dt-regel nog eens uitleggen?

© Giphy

NOG EENS?

6. 'Groter dan' of 'groter als', dat is toch hetzelfde?

© Giphy

Neen, je kan niet kiezen wat je gebruikt.

7. Wanneer gebruik je 'hen' en wanneer 'hun'?

© Giphy

Zucht.

8. Hoe schrijf je 'onmiddellijk'?

© Giphy

Serieus? Elke keer opnieuw ...

9. Kwart OVER, dat is toch niet logisch? Voor en NA hé

© Giphy

Het is toch kwart over ...

10. Moeten we nu weer een boekbespreking maken?

© Giphy

Ja, dat is nog maar de tweede dit semester.

11. Dat boek is zo dik ... moeten we dat echt lezen?

© Giphy

Je mag altijd een dunner boek kiezen ...

12. Mag ik de film bekijken in plaats van het boek te lezen?

© Giphy

Euh ... neen!

13. Hoeveel pagina's moet dat boek hebben?

© Giphy

Minimum 600, duh.

14. Moet je daar echt zoveel punten voor aftrekken?

© Giphy

Ja, als je de veelvoorkomende fouten nog altijd maakt ...

15. Karel ende Elegast ... dat is hier precies de les geschiedenis

© Giphy

Maar dit is de geschiedenis van het Nederlands.

16. Dat is wel een heel lange tekst om luidop te lezen

© Giphy

Je hoeft niet de hele tekst te lezen. Ik zal wel stop zeggen.

17. En last but not least: waarom kunnen we niet gewoon schrijven zoals we het horen?

© Giphy

Tja, was het maar zo simpel ...

Lees meer