Iers eetcafé eist een doktersbriefje als je glutenvrij wil eten. En ook bij ons raken steeds meer topchefs gefrustreerd

Veel mensen hebben tegenwoordig een glutenallergie. Daarnaast zijn er mensen die de allergie niet hebben maar graag glutenvrij eten, gewoon omdat het kan. De eigenaar van The White Moose Café in Dublin is deze hipsters beu. Hij vraagt een doktersbriefje waarmee je aantoont dat je echt een intolerantie hebt. Chefs op eigen bodem vinden ook dat aangepaste gerechten teveel vragen van hun keukens. 

Enkele maanden geleden maakte eigenaar Paul Stenson bekend dat iedereen die glutenvrije maaltijden wil eten in zijn eetcafé, een doktersbriefje moet tonen waarin staat dat die persoon een glutenallergie heeft.

Hij toonde zijn frustraties in een Facebook-bericht nadat een meisje om glutenvrije pannenkoeken vroeg. Niets mis mee, maar de eigenaar vroeg haar of ze coeliakie had. Ze begreep hem niet en wist niet waarover hij het had. Dat triggerde hem en besloot hij om vanaf dan enkel glutenvrije maaltijden te bieden aan mensen met een intolerantie.

De keuze van de eigenaar veroorzaakte veel ophef. Hij blijft standvastig en verandert zijn regels niet.

De vraag is nu, gaan andere restaurants hier een voorbeeld aan nemen?

Op eigen bodem

Volgens topchef, Luc Bellings, vragen veel mensen aangepaste gerechten. "De vraag naar glutenvrije gerechten is spectaculair toegenomen. Op 10 tafels rekenen we tegenwoordig op 8 tafels met een aangepast menu. Mensen zeggen dat ze een allergie hebben terwijl ze iets in het gerecht gewoon niet lusten." De kok zegt ons dat gerechten hun waarde verliezen en niet meer optimaal zijn doordat het recept niet meer volledig is.

Alles wordt ook duurder voor een restaurant. Vervangproducten voor mensen met allergieën kunnen duurder zijn, maar de prijs op het menu blijft hetzelfde. Niet alleen de producten maar ook de werkkrachten kosten meer. "De koks moeten bijna elk gerecht aanpassen en dan komen we in tijdsnood. Wij schakelen dan een extra kok in en dat kost natuurlijk geld."

Een doktersattest

Volgens Luc zou een doktersattest wel kunnen, maar dat is een stap die heel de sector gezamenlijk moet nemen. "Wat ik wel logisch vind, is om wat extra te betalen als er een duurder supplement wordt toegevoegd aan het gerecht."

Ook Mitchell en Daniela van Mijn Pop-uprestaurant willen geen doktersbriefje vragen aan de klanten. “Ons reservatiesysteem laat toe opmerkingen door te geven. Als klanten vooraf hun allergieën, intoleranties of voorkeuren doorgeven kunnen we daar gemakkelijker mee omgaan."

Alle restaurants willen natuurlijk dat klanten vertrekken met een glimlach.

Lees meer