Gebruiken we binnenkort de maan als energiebron? Als het aan Moon Express ligt wel

De maan als energiebron gebruiken, het zit er sneller aan te komen dan je denkt. Naveen Jain, een grote meneer in Silicon Valley, heeft enkele jaren geleden Moon Express opgericht. Daarmee wil hij niet alleen een volgende maanlanding plannen, maar ook stoffen van het hemellichaam mee naar de aarde nemen zodat we die als energiebron kunnen gebruiken. Jain komt op 8 en 9 juni voor het eerst naar België en zal op WebTomorrow in Gent zijn verhaal doen.

Het verhaal van Moon Express-oprichter Naveen Jain lijkt materiaal voor een filmscript. Hij groeide op in een arm Indiaas gezin en trok na zijn studies naar Amerika met slechts 5 dollar op zak. In Silicon Valley werkte hij bij een aantal start-ups, waarna hij bij Microsoft kon beginnen. Daar werkte hij mee aan onder andere Windows 95 en MSN. Vandaag heeft hij heel wat bedrijven op zijn naam staan, waaronder Moon Express. Met zijn ruimtebedrijf hoopt Jain de maan commercieel te exploiteren en de prestigieuze Google Lunar X Prize binnen te rijven.
 

Van arme immigrant tot ondernemer die raketten naar de maan stuurt

Jain was van kleins af aan al geïnteresseerd in de ruimte en droomde ervan daar ooit iets in te verwezenlijken. Toen hij als software developer zonder enige ervaring de space business instapte, kon hij niet echt op luid applaus rekenen. Maar hij bleef doorzetten en dat is een boodschap die hij aan iedere ondernemer wil meegeven. Zo ook tijdens zijn talk op WebTomorrow, een conferentie over de transformatie en impact van digitaal, waar hij zal vertellen hoe je je grootste dromen moet najagen. “Als je je laat tegenhouden door zoiets als expertise, dan zie je enkel valse beperkingen of onderschat je diegenen met grote dromen. Wil je bekendstaan als iemand die de wereld een ongelofelijke, radicale innovatie schonk? Geloof dan liever de dromers dan de experts,” oppert Jain.

“Ik ben zelf altijd een dromer geweest. Ook toen ik naar de VS kwam met amper 5 dollar in mijn zakken stopte ik niet met dromen. Integendeel. Mijn doel is om het leven van mensen zo veel mogelijk positief te beïnvloeden,” zegt hij. “Daarom heb ik besloten om het energieprobleem waarmee onze aarde kampt aan te pakken. Een gigantisch doel. Sommigen noemen me zelfs geschift. Maar ik geloof dat er iets aan kan gedaan worden.”

Volgens Jain is er een heel gemakkelijke oplossing voor onze aardse problemen. "De ruimte heeft immers alle ingrediënten om onze huidige conflicten te ontmijnen. Een superkleine hoeveelheid maanstof, dat vol zit met het element helium-3, kan de energiecapaciteit van de aarde voor een volledig jaar voorzien. Als ik kan landen op de maan, dat stof kan verzamelen én terug naar de aarde kan brengen … Stel je eens voor welke impact dat kan hebben op ons leven hier,” vertelt Jain gepassioneerd in een minidocumentaire van regisseur J.J. Abrams.

Google wil exploratie van de ruimte nieuw leven inblazen

Google wil de race naar de maan nieuw leven inblazen en heeft daarom haar schouders gezet onder de Lunar X Prize-competitie. Dat is een wedstrijd voor wetenschappers, ingenieurs en studenten waarbij verschillende teams proberen een raket naar de maan te sturen. Het team dat als eerste in het opzet slaagt, krijgt 20 miljoen dollar. Google's doel? Het inspireren van ingenieurs, wetenschappers en innovators van over de hele wereld om goedkope manieren te bedenken om de ruimte verder te exploreren. De teams moeten de technologie bouwen én genoeg geld verzamelen om hun missie te voltooien.

Van 16 teams zijn er intussen nog maar enkele overblijvers, waaronder ook Moon Express. De finalisten moeten een raket richting de maan sturen, waarna ze een landing craft minstens 500 meter moeten doen afleggen op het maanoppervlak. Dat alles moet in hoge kwaliteit gefilmd worden én live doorgestuurd worden naar de aarde. Het doel is om hun missie af te ronden voor het einde van 2017. De tijd dringt dus. "Ondanks dat we goed bezig zijn, is het niet ons doel om Google’s X Prize te winnen,” zegt Jain nog. “Het zou een mooie mijlpaal zijn, maar is slechts de kers op de taart.”

Benieuwd of Jain het voor elkaar zal krijgen? Dan heb je geluk. Naveen Jain komt de vorderingen van zijn project op 8 en 9 juni uit te doeken doen op het Bloovi-event WebTomorrow in Gent. Jain zal je dan alles vertellen over de vorderingen van Moon Express, zijn ondernemersverhaal én toekomstvisie voor de wereld. Kortom: een buitenkans om deze topper in levende lijve te zien! Boek nu jouw ticket met deze kortingscode "#WTNewsmonkey350". Deze actie is geldig tot en met maandag 8 mei.

Lees meer