Grote veranderingen bij Media Markt! Nieuwe rekken, make-upstands, een koffiebar en zelfs... een kapper

Iedereen is al eens een Media Markt binnengestapt, we kennen allemaal de rode rekken die gevuld zijn met producten waar je er waarschijnlijk enkele van gaat kopen. Maar binnenkort loop je bij een volgend bezoek misschien helemaal verloren. In feite heeft het filiaal in Wilrijk al een volledige metamorfose ondergaan. En dat is in de hele winkel te merken: nieuwe inrichting, een make-up- en kappersatelier, een koffiebar en een gamershoek. Media Markt kan zo een echt pretpark worden.

Op een moment dat e-commerce meer aanwezig is in het dagelijks leven van de consument, moeten winkels innoveren. En dus een nieuwe manier vinden om oude, maar ook nieuwe klanten aan te trekken. Dus heeft Media Markt zijn winkel van de toekomst op poten gezet. Die nieuwe toekomstwinkel wordt momenteel getest in Wilrijk, tussen Brussel en Antwerpen. Als je er eens heen wil gaan, kan je volledig verloren lopen. Wij leggen alles uit.

Een robot als ontvangstcomité

"Welkom bij Pizza Planet", de robots die de bezoekers bij Pizza Planet in Toy Story ontvangen, zijn je zeker bijgebleven. En het is goed om te weten dat Media Markt dat ook gaat doen, maar ze gaan nog een stap verder. Een robot met de naam "Pepper" zal je welkom heten en je kan dan een winkelplan én het weer checken. Als je iets specifiek zoekt, kan die robot je de weg wijzen. We moeten toegeven dat het klasse is

Nieuw inrichting

Al vanaf de eerste winkels heeft Media Markt metalen bordjes met een helderrode kleur. En eerlijk gezegd, dat ziet er een beetje goedkoop uit. Ze hebben er nooit veel aangedaan om de winkels er gezelliger te doen uitzien. Maar da's nu gedaan. Media Markt wordt decoratiever, met houten rekken. Dat zorgt voor een gezelligere en natuurlijkere uitstraling. CEO Sven Degazelle verklaart in La Dernière Heure: "We zetten in op soft shopping, op die manier wordt het winkelbezoek minder visueel agressief." Toegegeven, ze konden moeilijk slechter doen dan voordien.

Interactiezones ... of attractiezones

Maar de meest opvallende nieuwigheden zijn de ateliers die de winkels aan hun klanten gaan aanbieden. We kenden al de koffiemachines waar je als klant gebruik van kan maken, maar Media Markt gaat verder met de Coffee&Tea Corner. In dat 'atelier' zal een echte barista je tips geven over hoe je de perfecte koffie maakt én je krijgt een gratis espresso, zo kan je verder shoppen terwijl je goed wakker bent.

Het volgende lijkt echt gestoord, maar er is ook een atelier waar iemand zich met je haar kan bezighouden en er is er ook één waar een make-upspecialiste de vrouwen nog mooier gaat maken. We weten nog niet of dat betalend wordt of niet. Maar aangezien de andere standjes gratis zijn, hopen we dat het hier ook het geval zal zijn. Alleszins: een schoonheidssalon in een elektrozaak ... wie had dat gedacht?

Even terug naar de elektro: gamers zullen de Virtual Reality-hoek zeker weten te aanvaarden. Klanten kunnen er de laatste VR-producten testen en zelfs meedoen aan een kleine wedstrijd. In feite biedt Media Markt een exclusief spel aan op HTC Vive: Je moet dingen vangen die uit de lucht vallen en die in je virtuele winkelkar leggen. Als je een goede score behaalt, win je een aankoopbon. Meer nog: een speelhal in de stijl van een cybercafé en een homecinema zullen er ook zijn. Kortweg een echt pretpark voor techfans.

En de 'laagste prijs'-garantie?

Zoals eerder gezegd: het is een concept van Media Markt dat voorlopig enkel in Wilrijk getest wordt. Dus de vraag is: kunnen we dit in heel België verwachten? Sven Degazelle zei daarover aan La Dernière Heure: "Het is voorlopig enkel een test die in België alleen in Wilrijk plaatsvindt. Ik kan niet verzekeren dat er morgen in al onze winkels een barista, een kapper, visagiste of dj zal zijn ... we gaan dat gedurende zes maanden onderzoeken. De dingen die onze klanten in Wilrijk het meest behagen, kunnen we doorvoeren op nationale schaal. "Bij Media Markt behouden we onze laagste prijs als deze innovaties doorgevoerd worden", verklaart woordvoerster Janick De Saedeleer aan newsmonkey.

Als we de CEO van Media Markt moeten geloven, moeten we dat niet verwachten voor 2018. Maar het lijkt ons dat de grootste elektroketen van het land klaar is voor de toekomst!

Lees meer