Zijn smoothies dan echt ongezond? 

Je dag gezond starten, maar geen grote eter voor de middag? Dan probeer je toch een smoothie, of dat wordt er toch gezegd. Eén van je dagelijkse vijf porties, maar dan op een leuke manier, maar is dat eigenlijk wel gezond? Wij bekeken hoe je de perfectie smoothie in elkaar bokst.

Voor we in de hele discussie duiken: er zijn verschillende soorten smoothies. Enerzijds zijn er de smoothies die je in de winkel kan kopen, maar je kan ze ook zelf maken. Daarnaast kan je ook nog een verschil zien tussen zogenaamd 'groene' smoothies en andere, zoetere varianten. Om te zeggen of een smoothie gezond is of niet (en dus om te weten welke je zonder schuldgevoel kan drinken) moeten we die alledrie eens bekijken.

De eerste soort dan: de meest bekende supermarktsmoothie is waarschijnlijk die van Innocent. Innocent heeft een hele cleane, vriendelijke website, maar eigenlijk zijn zij voor 90% onderdeel van Coca Cola, je weet wel, dat bedrijf dat specialiseert in frisdrank. En wat zit er in die smoothies? Wel, ze bestaan voor ongeveer de helft uit sap.

Sap is suiker

En sap, da's eigenlijk niet de bedoeling van een smoothie. Wij belden even met Lotte De Clercq, een Gentse diëtiste. Zij bevestigt. "Smoothies an sich zijn niet ongezond, maar wat wel zo is, is dat door het mixen, de vezels uit het fruit uit elkaar getrokken worden. Die vezels heb je nodig, enerzijds om een vol gevoel te krijgen, maar ook omdat het helpt om de vrijgekomen suikers trager af te breken."

Sap is dus niet wat je precies wil bereiken, want omdat het suikergehalte in vruchtensap al vrij hoog ligt, is het niet altijd even gezond. Hele stukken fruit zijn beter, vanwege die vezelfs waar De Clercq het al over had. Maar wat wil dat dan zeggen over die andere smoothies? Bergen we de hele handel beter op?

Drie componenten

"Nee, voor mensen die aangeven dat ze 's ochtends weinig tijd hebben, is zo'n smoothie echt wel een goede oplossing", zegt De Clercq. Het hangt er dus gewoon van af wat je er in draait. In essentie draait het om deze componenten: koolhydraten, eiwitten en vetten. Er is dus niks mis met een banaan-bosbes-chiazaad-smoothie.

De Clercq's ideale cocktail ziet er zo uit: "Je neemt een paar groenten of fruit, je neemt daar een eiwitcomponent bij, zoals yoghurt en dan doe je er bij voorkeur ook nog extra granen bij. Je kan die eiwitcomponent ook anders invullen, zoals met quinoa of havermout."

Green smoothies

Er is dus ook nog een essentieel verschil tussen 'groene' smoothies en andere, wat door Declercqs voorbeeld goed geïllustreerd wordt. Die groenten waar zij over spreekt, zijn namelijk bij voorkeur bladgroenten, die ook voor extra vezels zorgen. Denk maar aan kool of spinazie. Daar doe je dan nog wat fruit bij, aardbeien, appel of banaan, en misschien nog wat superfoods. Resultaat: een gezonde smoothie, die je ook nog eens een verzadigd gevoel geeft.

Wel opletten, een smoothie is, hoe gezond ook, nooit meer waard dan één portie op de vijf die je dagelijks nodig hebt. Eéntje is beter dan geen natuurlijk, proost dus!

Lees meer