Werknemers leggen maffiapraktijken bij taxi's bloot: "Dit zijn de echte werkomstandigheden van chauffeurs!"

Er is een groeiend ongenoegen onder de taxichauffeurs in Brussel. Maar niet waarom je zou denken. Op 21 april was er nog een protest gepland tegen het zogenaamde 'Taxiplan' van minister Pascal Smet (sp.a), maar dat liep af op een sisser. Slechts een honderdtal chauffeurs daagden op. Het groeiende protest is er dan ook eentje tegen het protest. Vele taxichauffeurs zijn voor het plan en hopen dat het eindelijk de maffiapraktijken binnen de sector kan verhelpen. 

Dat de taxisector in Brussel, en neem de rest van België daar maar bij, niet echt koosjer was, dat wist iedereen wel al. Wie af en toe een taxi neemt, die heeft het wel al eens meegemaakt: de hele stad rondgereden worden als je maar twee straten verder moet zijn, gesjoemel met de kilometerteller, niet met de kaart kunnen betalen, ... Allemaal trucs van de chauffeurs om een arme student of beginner op de arbeidsmarkt nog wat euro's armer te maken, en zichzelf rijker, denk je dan. Maar wat weinigen weten, is dat vele chauffeurs zelfs niet aan het bestaansminimum komen.

Mankementen

Een taxirit is toch altijd enorm duur, horen we jullie al denken. Hoe kunnen chauffeurs dan maar zo weinig verdienen? Désiré, een misnoegde taxichauffeur, moet 60 procent van zijn inkomsten afstaan aan zijn baas, zo zegt hij aan De Morgen. Van de overgebleven 40 procent moet hij nog zijn sociale bijdrage, de carwash en een hoop extra's betalen. Wat blijft daar dan nog van over? "In de realiteit is het zelden meer dan duizend euro."

Chauffeurs die via een forfait werken, zijn er misschien nog slechter aan toe. Zij betalen 130 euro om een hele dag met een taxiwagen te mogen rijden. En daar moet je je niets luxueus bij voorstellen. Dat zijn meestal wagens met meer dan 200.000 kilometer op de teller en ze vallen bijna uiteen van de mankementen. Is er iets kapot, dan moeten de chauffeurs ook zelf naar de garage gaan. Allemaal uren waarvoor ze betaald hebben, maar dat ze de wagen niet kunnen gebruiken. De uren die ze dan daadwerkelijk kunnen rijden, willen ze dan ook optimaal benutten. Met (kleine) oplichtingen als gevolg.

Protest tegen het protest

Minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) kondigde al meer dan twee jaar geleden zijn revolutionaire 'Taxiplan' aan. Het bestaande licentiesysteem voor taxi's zou plaatsruimen voor licenties die aan de chauffeur verbonden zijn. Zo zou er ook voor alternatieve taxidiensten zoals Uber een juridisch kader worden voorzien. Een groot protest werd aangekondigd voor 21 april, maar slechts een honderdtal chauffeurs daagden op.

Dat ongenoegen bleek dus veel minder groot dan verwacht. Al is er wel degelijk een protest. Een protest tegen het protest. "Sommigen van onze collega's worden onder druk gezet om actie te voeren tegen dat plan, terwijl geen van hen het ooit heeft gelezen", zegt Désiré aan De Morgen. "Zodra ze begrijpen waar het echt over gaat, slaan ze zich voor het hoofd en staan ze aan onze kant."

Het plan van minister van Mobiliteit Smet (sp.a) kan dus op veel bijval rekenen bij Désiré en co. Dat de licenties niet langer aan de wagen verbonden zouden zijn maar aan de chauffeur, wordt op gejuich onthaald. "Dit is eigenlijk te mooi om waar te zijn", meent Désiré. "Nu is de winst van het bedrijf vooraf al verzekerd en alle financiële risico's worden bij de chauffeurs gelegd." Ook het plan om alternatieven als Uber een juridisch kader te geven, is volgens hen niet meer dan normaal. "Platformen als Uber zijn de toekomst", zo zegt Désiré.

Lees meer