Daar gaan we weer: nu familie met twee kleine kinderen uit overboekt vliegtuig gezet

Delta Airlines heeft een familie met twee kleine kinderen (1 en 2 jaar oud) van boord gestuurd bij een overboekte vlucht van Maui (Hawaï) naar Los Angeles. De maatschappij haalde allerlei nepredenen aan om dat te rechtvaardigen.

Delta Airlines zette vorige week nog een man uit een toestel omdat hij naar de wc moest (Lees: Delta schopt passagier van vlucht omdat hij dringend naar de wc moest).

Nu werden dus Brian and Brittany Schear met twee kleine kinderen van boord gehaald, omdat ze een extra stoel hadden geboekt voor hun 2-jarige peuter, zodat die niet de hele (nachtelijke) vlucht op schoot hoefde, maar kon slapen in zijn eigen autostoeltje, vastgesnoerd in de vliegtuigstoel.

Delta stuurde het gezin van boord, zegt het nu, omdat de extra stoel niet op naam van de peuter stond, maar op naam van een oudere zoon van het gezin, die niet meevloog.

De vader zegt echter dat hij een extra ticket kocht voor die oudere zoon, op een andere vlucht, precies opdat de peuter een eigen stoeltje zou hebben. In eerste instantie zou een Delta-steward ook gewoon gezegd hebben dat "omdat de vlucht overboekt is, misschien kon overwogen worden de kleine op de schoot te nemen, zodat er een plaats zou vrijkomen". De vader argumenteerde daarop dat hij wel de volledige prijs voor dat zitje had betaald.

Fout

De veiligheidsagenten die ermee dreigden dat de ouders gearresteerd zouden worden als ze het vliegtuig niet zouden verlaten, geven trouwens nog een andere reden: het autostoeltje zou niet toegestaan zijn, peuters moeten de hele vlucht op schoot.

Maar dat klopt totaal niet. Sterker: het wordt juist aangeraden om jonge kinderen in een autostoeltje te plaatsen tijdens de vlucht. Dat staat zowel in de richtlijnen van Delta zelf als in de landelijke richtlijnen van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit.

"Het is ons beleid om altijd te zoeken naar oplossingen. Het spijt ons dat dat nu niet is gebeurd”, laat Delta weten. Het gezin heeft inmiddels zijn geld teruggekregen en de kosten voor hun hotel dat ze moesten nemen door de affaire zijn ook vergoed.

Overboekt

Feit is dat de vlucht waarop het gezin zat, weer overboekt was. De vier zitjes die het gezin vrijmaakte, werden onmiddellijk gevuld door passagiers die wel een ticket hadden, maar geen zitje.

De jongste weken zijn er voortdurend toestanden waarbij passagiers door luchtvaartmaatschappijen onheus behandeld worden.