Taxichauffeurs leggen Brussel weer lam: niemand mag raken aan het zwarte handeltje in licenties voor taxi's

Alweer gijzelen de Brusselse taxichauffeurs de hoofdstad: het nieuwste taxiplan staat hen niet aan en daarom veroorzaakten ze gisteren weer grote hinder. Het plan moet Uber eindelijk legaal maken, maar het draait om meer: eindelijk wordt de taxisector opengegooid, komen er 500 taxi's bij en stopt de zwarte handel in licenties. En dat pikken de chauffeurs niet.

Eindelijk komt de kat op de koord bij de Brusselse taxi's. Die zijn aan de dure kant in de hoofdstad, zeker als je de prijzen vergelijkt met andere Europese steden of pakweg Gent. De reden: er is schaarste op de markt, er zijn eigenlijk weinig aanbieders.

En dat is doelbewust: de huidige taxichauffeurs willen dat zo houden en hun inkomsten afschermen. Veel meer dan "tegen de sociale afbraak van Uber" draait het om corporatisme, op kap van de consument. Want in het nieuwe plan dat Brussels minister van Mobilitiet Pascal Smet (sp.a) op tafel legt, zit ook een uitbreiding van het aantal taxi's met 500 stuks, en ook dat maakt de huidige groep bestuurders woest. Dat plan zit al heel lang in de pijplijn, Smet beloofde al in 2015 een 'globaal taxiplan', het blijft echter aanslepen.

De licenties zijn een appeltje voor de dorst geworden

De echte frustratie zit in de details. Want Smet wil de licenties niet meer koppelen aan de voertuigen, maar aan de chauffeurs. En dat zou radicale gevolgen hebben. Want nu krijgen chauffeurs zo'n licentie en kunnen ze ermee beginnen spelen: ze zelf gebruiken, of doorverkopen in het zwart. Dat laatste gebeurt regelmatig en is een soort appeltje voor de dorst geworden voor zelfstandige chauffeurs. Want de prijzen voor zo'n licentie gaan tot 100.000 euro, zo schrijft De Tijd. Een stevige som dus, die opnieuw verklaart waarom de prijzen zo hoog zijn in Brussel: de schaarste maakt het lucratief om een taxi te hebben.

Als de licenties op naam van de chauffeurs komen, is in één klap heel die zwarte handel weggeveegd. En daar is het Smet om te doen. Maar de chauffeurs gaan met hand en tand hun lucratieve handel verdedigen. Zo'n tweehonderd chauffeurs legden gisteren de tunnels op de kleine ring in Brussel dicht. Dat kleine groepje is genoeg om heel de hoofdstad te gijzelen.

Overigens was de rechtstreekse aanleiding van de woeste actie gisteren gewoon een brief van Smet, waarin de plannen duidelijk worden. De nieuwe regels zijn er nog niet eens.

Lees meer