Waarom Gran Turismo Sport echt wel de game van het jaar wordt voor racefans, zeker als je VR hebt

De beste games laten het langst op zich wachten. Daar hebben we onszelf de voorbije maanden van overtuigd, aangezien Gran Turismo Sport nog steeds zonder releasedatum gepland staat. Echt lang zal het hopelijk niet meer duren, en we zijn dit natuurlijk gewend van de spelreeks. Wij mochten de game op een event in Brussel in preview met virtual reality gaan uittesten, en het lijkt er meer en meer op dat Gran Turismo Sport het wachten waard is.

Je kan Gran Turismo Sport in de belangrijkste webshops nu al bestellen. Er staat dan bij dat het spel in juni zal uitkomen. Dat zou een goed moment zijn voor Playstation, maar ze houden de lippen stijf op elkaar. Om niet het risico te lopen dat ze het spel weer moeten uitstellen? Voor ons is het intussen ook al een jaar geleden dat we de eerste demoversie van Gran Turismo Sport mochten testen. We gingen daarvoor naar Londen waar Playstation zelfs een heus toernooi hield. We mochten toen ook met de echte sportwagens uit de game meerijden, en dat was meteen het hoogtepunt want over het spel konden we echt nog niet veel vertellen.

Toen dachten we nog dat het spel wel tegen de feestdagen in de winkels zou liggen. Of misschien samen met het virtual reality-systeem van Playstation in het najaar zou uitkomen. Maar intussen zijn we een volledig jaar verder en moeten we onze honger nog steeds stillen met proevertjes. Al smaken die echt wel naar meer. Deze keer hadden ze een nieuwe demoversie mee, al lieten ze ons verstaan dat er tegen de release nog veel zou veranderen aan het spel - dan toch niet in juni?

Racen in VR

Het was voor ons de eerste keer dat we het spel in virtual reality konden testen. En om het echt compleet te maken stond er een simulator. Deze reporter had ooit het geluk om in de F1-simulator van Ferrari een rondje op Spa-Francorchamps te mogen rijden. Natuurlijk gebruiken de piloten die vooral om de racelijnen te leren kennen tegen dat ze in hun echte bolide stappen, maar eerlijk gezegd moest die van Playstation qua niveau niet echt onder doen.

Instappen is natuurlijk vrij veel werk met dat VR-systeem, hoewel het best gebruiksvriendelijk is. Eerst moet je de bril opzetten en afstellen, zodat je niet gestoord wordt door licht uit de omgeving. Dan is het aan de hoofdtelefoon om ook geen omgevingsgeluiden meer te horen. En tot slot moet je op de tast de controller zoeken om het scherm te kalibreren - anders zit je de hele tijd naar beneden te kijken en dat is geen zicht.

Thuis heb je die simulator natuurlijk niet, maar het VR-systeem kan je wel aanschaffen. Dan zit je echt midden in een race. Waar je ook rond je kijkt, je ziet de omgeving van de game. Nu moeten we wel toegeven dat je doorgaans geen tijd hebt om van het landschap te genieten. Op de lange Nürbürgring bijvoorbeeld, volgen de bochten elkaar zo snel op dat je je focus niet van de baan kan weghalen. Na een vijftal minuten word je beloond door dat bekende lange rechte stuk waarop wagens plankgas kunnen gaan om hun topsnelheid te halen.

Hier kunnen we even naast ons kijken, en dan zien we hoe goed de game meegaat. Een groot verschil met onze eerste test in Londen toen helemaal in de verte bossen of tribunes zoals in een ouderwetse game nog stelselmatig geladen werden. Nu zien we geen blokjes meer, en ook geen voorwerpen die als bij magie uit het niets verschijnen. Dat zou bij VR ook een echte domper geweest zijn.

© Playstation

Realistischer dan ooit

Is VR een meerwaarde voor de game? Zeker wel, maar het betekent niet dat je 399 euro moet ophoesten om het spel optimaal te kunnen spelen. VR is gewoon een andere spelervaring, maar de game blijft voor de rest steengoed. Eigenlijk konden GT-fans dat al een tijdje voelen komen, want het paradepaardje van Playstation is al jarenlang één van de meest realistische racegames. Alweer staat dat realisme centraal, zowel grafisch als wat de besturing betreft.

In de demo konden we zes circuits testen. We weten niet hoeveel dat er uiteindelijk zullen worden, maar bij iedere track heb je de keuze tussen verschillende momenten van de dag en er zijn ook afwisselende weertypes. De omgeving ziet er echt anders uit wanneer je overdag rijdt of bij zonsondergang. Of dat je race-ervaring ook gaat beïnvloeden valt af te wachten. Er zit ook genoeg variatie tussen de circuits: twee echte racetracks, een ovaal circuit, stadsraces en iets met veel zand en stof.

Ook de besturing doet ons het beste hopen. In het begin ga je weer de indruk hebben dat de wagens enorm stroef rijden, maar na een paar rondjes heb je dat volledig onder de knie. Eerst zal de wagen nog in elke bocht naast de baan glijden, maar al vlug neem je die bochten als een professional. Het is zeker niet de bedoeling dat je andere deelnemers van de weg duwt om hen in te halen. Botsingen zijn soms onvermijdelijk, maar je gaat er lang niet altijd voordeel uithalen.

De wagens in het midden van het pak zijn doorgaans nog vlot te passeren, maar de grote jongens verkopen hun vel duur. Op het ovaal circuit rijden we bijvoorbeeld ronde na ronde dichter bij de eerste plaats, maar van zodra we de leider aanvallen wordt het een echte race. Uiteindelijk moeten we blij zijn met de tweede plaats. Op andere circuits is inhalen vaak nog een pak moeilijker. Daar moet je dus geduld hebben en op het juiste moment toeslaan.

© Playstation

Voor echte racefans

Echte racefans zullen dit allemaal graag horen. Wie enkel snel wil rijden en andere wagens doen crashen kan Gran Turismo Sport beter links laten liggen. Het spel streeft de totale race-ervaring na en laat je als piloot ook een pak meer dingen kiezen dan vroeger. Je bandenkeuze kan een belangrijke rol spelen, en je gaat het verschil ook echt merken aan de besturing. Al zijn dat allemaal opties om meer uit het spel te halen, niets is verplicht.

Het wagenpark ziet er ook weer even indrukwekkend als altijd uit. Ferrari, Bugatti, McLaren, Mercedes, Porsche, Aston Martin, Jaguar, ... we kunnen nog wel even doorgaan. Ook die wagens kan je allemaal personaliseren door de kleur van het koetswerk te kiezen. Dat zijn natuurlijk dingen waar je tijdens de race niet veel aan hebt, maar Gran Turismo is op dat vlak zoals de klassemerken onder de auto's: elk detail moet af zijn.

Wij konden tot nu alleen nog maar eenmalige races rijden, dus we weten nog niet hoe een campagne er precies uit zal zien. En welke wagens je vanaf het begin zult kunnen gebruiken, dat is ook nog niet duidelijk. Vermoedelijk hebben ze voor de pers het wagenpark wel even compleet opgesteld zodat we door de game konden freewheelen. Tot zelfs de safety car uit de Formule 1 hebben we bij de mogelijkheden zien staan.

Het einde was een nieuw begin

Toen Playstation in 2013 als allerlaatste PS3-game voor de lancering van de PS4 Gran Turismo 6 uitbracht, hadden we het gevoel dat daarmee het doek over de reeks zou vallen. Een nieuw tijdperk betekent ook tijd voor iets nieuws. Dat moest er in de vorm van Driveclub komen, maar die game heeft de verwachtingen wat ons betreft nooit volledig waar kunnen maken. En nu we de volgende Gran Turismo gespeeld hebben, beseffen we ook waarom.

Cover image

© Playstation

GT is gewoon de ultieme racegame en wanneer die van alle mogelijkheden gebruik maakt, kan geen enkel ander spel dat overtreffen. En dat doet Gran Turismo Sport. Als je dit spel op de meest krachtige PS4 speelt, ga je je toch echt afvragen of het überhaupt nog beter of realistischer kan worden. Waarschijnlijk zeggen we over een paar jaar van wel, wanneer de volgende Gran Turismo uitkomt, of wanneer concurrent Xbox de Forza-games naar een nieuw niveau tilt. Maar nu is Gran Turismo Sport opnieuw de koning der racegames, en laat hem nu maar snel uitkomen. Als je VR in huis hebt, zeker niet twijfelen, want dat is echt cool.

Wordt binnenkort vervolgd ...

Lees meer