Vind je het moeilijk om gezonder te leven? Zo begin je eraan

Slechte gewoontes ontwikkelen is makkelijk, maar wist je dat het even makkelijk is om goede te ontwikkelen? Het lijkt altijd zeer moeilijk om gezonder te leven omdat we meteen grote veranderingen willen brengen. Hier zijn kleine dingen (en grote tips) die je levensstijl gezonder maken.

1. Wandelen

Het is aangeraden om 10.000 stappen per dag te lopen. Gemiddeld loopt een persoon 100 stappen per minuut, dus om aan 10.000 stappen te geraken zou je 100 minuten per dag moeten wandelen.

Maak het jezelf makkelijk en wandel in tijdsblokken, zoals 4 blokken van 25 minuten. Met een stappenteller weet je perfect aan hoeveel stappen je zit en heb je meer zicht op hoeveel stappen je nog moet doen of al hebt gedaan.

Hou misschien ook in het oog hoeveel stappen je zet naar het werk of school. Zo kan je per dag incalculeren hoeveel je nadien nog moet stappen.

2. Drink water

Water biedt enorm veel voordelen:

  • goed voor je huid
  • boost je metabolisme
  • geeft energie
  • reinigt je lichaam

Je zou per dag minstens 1,5 liter water moeten drinken, dat zijn 6 - 8 glazen water per dag. 1,5 liter water klinkt veel, maar eigenlijk valt dat goed mee.

Om makkelijker water te drinken zou je permanent een fles water in je buurt moeten houden. Zet een fles op je bureau, steek het in je tas of zet het op je nachtkastje. Grotendeels kan je er ook voor zorgen dat water drinken een gewoonte wordt.

Je kan altijd op de volgende momenten water drinken:

  • 's morgens bij het opstaan
  • voor of na elke maaltijd
  • als je gaat slapen

Zo heb je al 5 glazen water gedronken. Voor de rest drink je telkens tussendoor nog een glas of gewoon als je dorst hebt.

3. Snack met groente of fruit

Groente en fruit zijn gezond, zitten boordevol vitaminen en mineralen en bevatten weinig calorieën. Dagelijks zouden we 200 gram groente en 2 stukken fruit moeten eten. Maar om altijd naar het gezonde te grijpen, is niet makkelijk want een stukje chocolade is verleidelijker.

Hou alle zoetigheden in de kast en neem een appel of ander stuk fruit mee naar het werk of school. Je hebt ook lekkere snoepgroente in handige verpakkingen waarvan je kan snacken, zoals kerstomaatjes en mini-komkommers. Dat maakt het snacken makkelijk, lekker en gezond.

4. Minder zout

Een andere makkelijke (en kleine) verandering die je kan maken, is minderen met zout. Te veel zout kan leiden tot hoge bloeddruk en dat is niet goed.

Controleer altijd voedingsetiketten op verpakkingen want in verse ingrediënten zit ook zout. Het maximum dat we zouden mogen, is 6 gram per dag. Dat is ongeveer 1 theelepel.

Om met zout te minderen moet je gewoon minder koken met zout en ook geen meer toevoegen aan je maaltijd.

5. Slapen

Weinig slapen heeft effect op je levensstijl: je bent minder actief, minder fit, hebt nergens zin in, slecht voor je geheugen en libido.

Voor een goede nachtrust kan je veel doen:

  • ontdek je biologische ritme: weet hoeveel slaap je nodig hebt
  • calculeer hoeveel slaap je nodig hebt
  • ontwikkel een slaaproutine
  • drink minder cafeïne
  • eet geen grote maaltijden voor het slapengaan
  • verfris je lakens regelmatig
  • zorg voor een frisse kamer
  • stress minder

6. Minder alcohol

Minderen met alcohol kan wonderen doen voor je gezondheid. Alcoholgebruik kan leiden tot een serieuze gewichtsverhoging. Een glas wijn kan bijvoorbeeld evenveel calorieën hebben als een stuk chocolade.

Mannen en vrouwen worden geadviseerd om niet meer dan 14 eenheden en ook niet om meer dan drie dagen of meer per week te drinken. Dit komt overeen met zes glazen bier of zeven glazen wijn.

Vergeet niet om tussendoor wat water te drinken om gehydrateerd te blijven en nooit te drinken op een lege maag. Vermijd binge-drinken ten alle koste.

7. Geestelijke gezondheid

We willen er allemaal voor zorgen dat ons lichaam zo gezond mogelijk is, maar een gezond leven betekent ook een goede geestelijke gezondheid.

Probeer daarom af en toe wat tijd voor jezelf te nemen en aan meditatie te doen. Zet je zo comfortabel mogelijk, sluit je ogen en concentreer je op je ademhaling. Je zal merken dat angst en stress zal minderen en je je beter zal voelen.

Zet je tijdens je pauze op het werk in een lege vergaderzaal of een rustige lobby en breng jezelf tot rust.

8. Gezondheidscontroles

Een goed beeld hebben van je gezondheid is niet altijd makkelijk. Het is soms wat moeilijk om te weten waar je aandacht aan moet geven. Daarom zijn regelmatige gezondheidscontroles een goede oplossing. Dan weet je wat je tekorten zijn en waar je je op moet focussen.

Vind je bepaalde tips te moeilijk? Begin dan niet met alles tegelijk en bouw het op. Op die manier geef je minder snel op omdat het minder moeilijk is om vol te houden.

Succes!

Lees meer