Blijven reizen als je een baby hebt? Het kan, en wel zo

!

Dit artikel werd gemaakt door een van onze bezoekers. Wil je reageren of zelf een artikel schrijven in onze Zoo, be our guest! Lees hier het hoe/wat/waar of begin er meteen aan.

Net als alle reislustigen die ik ooit ontmoet heb, heb ik zoveel mogelijk van de wereld proberen te zien alvorens aan kinderen te beginnen. Maar eens verslaafd, altijd verslaafd en het is niet dat de drang om te reizen plots verdwijnt met de komst van een baby, dus reizen we nog even verder.   Ik ga niet beweren dat het gemakkelijk is, en veel zal afhangen van zowel de baby als van de ouders, maar onderstaande tips maken het geheel in ieder geval aangenamer en wil ik niemand onthouden. 

1. TIMING

Ik heb meerdere sites moeten afzoeken om zeker te zijn vanaf wanneer we met ons baby’tje konden reizen. Wat vaak terugkomt, is dat ze reeds na 1 week mogen vliegen (behalve prematuurtjes, die moeten nog even wachten ) - weet dat je geen vlucht kan boeken voor je ongeboren kind, want je hebt de juiste geboortedatum nodig (geen idee hoe het zit bij een geplande keizersnee, maar bon even wachten tot na geboorte moet maar lukken, niet?) - en dat je best wacht tot je kindje 3 maanden oud is alvorens een vlucht te nemen van 6u of langer.

Uiteraard houd je best ook rekening met het klimaat van je bestemming. 40°C is zelfs te warm voor de meeste volwassenen, dus vermijd je best ook met je baby.

Wij hebben geopteerd te vertrekken vlak na het regenseizoen en terwijl ons kindje 3,5 maanden was (4 maanden bij terugkomst) en dat was ideaal. Veel langer zou ik zeker niet gewacht hebben, maar meer daarover onder 2 & 3.

2. BABY BASSINET

Wat onze timing zo goed maakte, was dat ons zoontje de juiste afmetingen had voor de baby bassinet. Een reden op zich om verder te reizen! Liever 13u (in ons geval 2x 12 à 13u en 2x 4 à 5u) op een vliegtuig met je baby in een mandje, dan 3u op een vliegtuig met je baby op de schoot, toch?

Afhankelijk van de maatschappij verschillen de maximaal toegelaten afmetingen. Bij China Airlines bijvoorbeeld is dit 71cm of 11kg (kent er trouwens iemand een baby die 11kg weegt en nog geen 71cm is?!?) . Onze zoon meet momenteel 64cm en weegt net geen 7kg en had net genoeg ruimte om lekker te woelen in zijn slaap.

De baby bassinets worden bevestigd tegen een muurtje en zijn slechts beschikbaar op bepaalde rijen. Toevallig hebben deze rijen ook extra beenruimte (handig meegenomen). Je kan ze niet overal vooraf aanvragen, maar vraag het zeker na bij je reisagent.

IMG_0020.JPG

3. BORSTVOEDING

De meeste kindjes huilen bij het stijgen en bij het landen. Dat is normaal. Het drukverschil is ook voor jezelf niet echt aangenaam, dus waarom zou dat voor hen anders zijn? Een goede truc is om je baby net op die momenten eten te geven. Doordat ze slikken, is de kans groter dat hun oortjes open blijven. 8x getest en bij ons werkte het perfect. Geen enkele kreet gelaten. Borstvoeding is net iets makkelijker dan flesjes, omdat de stewardessen op die momenten net heel druk bezig zijn.

Ook tijdens de rest van de vlucht is het gemakkelijk meteen de borst te kunnen geven, maar vooral tijdens de reis zelf. Ik zou het vreselijk hebben gevonden elke excursie of activiteit zo te hebben moeten timen in functie van zijn hongertjes. Ook was door het tijdsverschil en vooral door de warmere temperatuur, zijn ritme niet zo voorspelbaar als thuis.

Kleine opmerking: België staat toch wel wat achter op borstvoedingsfaciliteiten of babyfaciliteiten tout court. Bijvoorbeeld op de luchthaven van Amsterdam, zijn er speciale familietoiletten en in Taipei zijn er op de meeste publieke plaatsen (metrostations, shopping centra, musea) borstvoedingskamers waar je lekker comfortabel kunt voederen.

Ik voelde me de voorbije maanden vaak “gevangen” door die borstvoeding – iets wat veel mama’s zullen kunnen beamen (hoop ik toch), maar dat werd tijdens deze reis dubbel en dik gecompenseerd en het creëerde zelfs een enorme vrijheid.

4. RECHTSTREEKSE VLUCHTEN EN LANGE TRANSFERS

Maak het jezelf niet moeilijker dan nodig. Daar waar ik als student geld belangrijker vond dan tijd (want dat laatste had ik toch met hopen), komt met een baby comfort op de eerste plaats en wil je gewoon sneller op je bestemming zijn. Waarom 24u reizen als het op 12u kan?

Als je toch een tussenstop moet maken, kan je daar evengoed een extra bestemming van maken en een paar dagen blijven om te acclimatiseren. Wij hadden sowieso 2 bestemmingen voor ogen voor onze eerste verre reis. We vonden een vlucht naar bestemming 2 met een tussenlanding op bestemming 1. Mits een kleine meerprijs, hebben we de transfertijd aangepast van enkele uren naar enkele dagen en hadden we dus enkele dagen in het begin en op het einde van onze reis op ons tussenstation.

5. STROLLER

Niet enkel een enorm gemak op de luchthaven, maar ook ter plaatse!

Op alle momenten waarvan ik vooraf dacht dat de kinderwagen een last zou zijn, bleek het juist een zegen. Een kinderwagen is tijdens het reizen immers een zichtbaar signaal dat je voorrang moet krijgen. Nog handiger dan de “just married” kaart dus.

Het begint bij de controle van de handbagage. Mijn minst geliefde moment op de luchthaven. Ik erger me vaak aan de medereiziger voor me die vergeet zijn vloeistoffen te minimaliseren, zijn broeksriem uit te doen, zijn laptop apart te steken,… en had er echt geen zin in nu zelf degene te zijn die de rij zou ophouden met haar kinderwagen. Niets was minder waar: je krijgt een aparte rij. Niet aanschuiven + geen wachtenden (lees “stress”) achter je. Althans, zo ging het op de luchthavens van Amsterdam, Taipei en Denpasar. Het al dan niet eruit halen van de baby om door de metaaldetector te gaan, was dan weer verschillend per luchthaven. Enkel in Taipei moest de baby eruit en de kinderwagen mee op de band.

Ook is het gewoon handig dat je de kinderwagen mag bijhouden tot aan de gate en daar ook terug kunt ophalen. Zeker als je je handbagage er op/aan kwijt kunt. Aan de gate aangekomen, krijg je opnieuw voorrang. Voor het eerst ooit, waren we de allereerste passagiers op het vliegtuig. Ook bij de controle aan de douanes, mag je door zonder aanschuiven, hip hoi.

Op de plaatsen waar wij verbleven, was er niet overal een kinderbedje voorzien en heeft de kinderwagen dienst gedaan als bed. Ook heeft het merk van onze kinderwagen een muggennet in zijn gamma, waardoor we ‘s avonds zonder zorgen buiten konden dineren en blijven plakken, terwijl ons zoontje naast ons lag te slapen.

Een autostoel hadden we dan weer niet bij en hebben we geen seconde gemist. Het zou in ons geval alleen maar enorm veel extra gewicht zijn geweest.

6. LIJSTJES

Meer nog dan bij reizen zonder baby, is het handig een lijstje te maken van de dingen die je zeker niet mag vergeten. Ik vond deze leuke lijstjesblok bij Flying Tiger en vulde dit de dag voordien aan met de spullen die ik die dag gebruikte.

Hoewel je de meeste dingen ondertussen overal wel kunt kopen, is het niet altijd logisch. Bijvoorbeeld compressen tegen het lekken als gevolg van de oh zo handige borstvoeding. In België koop je ze bij drogisterijen (zoals daar zijn Kruidvat of Hema). In Taiwan is het zowat het enige wat ze absoluut niet kennen in dergelijke winkels. Wijzend naar de maandverbanden en uitleggend dat het “ongeveer hetzelfde was maar dan voor in de BH”, ben ik er pas na een week achtergekomen dat ze daar verkocht worden in de grootwarenhuizen (type Sogo – te vergelijken met een Inno) op de kinderafdeling. Had ik er maar gewoon ineens genoeg meegenomen van thuis, dan had ik best wel wat genante lekjes kunnen vermijden.

Lijstje.jpg

7. PAKSYSTEMEN

Al enkele jaren zweer ik bij de “Spacepack” van het merk Flight001, te koop bij het Antwerps filiaal van reisorganisatie Connections. Als solo reiziger paste ze al perfect in mijn rugzak en was het super gemakkelijk omdat ik vaak van locatie wijzigde. Het systeem houdt hetgeen “clean” is gescheiden van de“laundry”, zodat je niet teveel moet zoeken en rommelen. Het geheel is zo compact dat ik er voor 2 weken meer dan 1 outfit per dag in kwijt geraak. Ook op zakenreis of city trip gebruikte ik het om ervoor te zorgen dat ik alles in mijn handbagage kon proppen en dus geen tijd moest verliezen aan de bagageband. En nu dus omdat reizen met een baby net iets meer spullen vereist. Hoe meer extra plaats, hoe beter dus, want daarin kunnen zaken zoals pampers of een wipper. Voor de baby zelf gebruikte ik de “underwear” versie van de Spacepack. Zijn kleertjes zijn nog veel kleiner dan de mijne en zo goed als zijn ganse garderobe paste erin.

spacepack.jpg