Wil je even relaxen op kantoor? Probeer dan eens desk yoga!

We zitten veel te lang op één dag en dat is niet oké. Volgens Partena zit een gemiddelde Vlaming ongeveer 8 uur of zelfs 9 uur per dag. Urenlang stilzitten brengt veel mee, maar daar kan je iets tegen doen. Aan je bureau kan je yoga-oefeningen doen om te relaxen. Je hoeft zeker nog geen matje boven te halen of heel de tijd in lotushouding te zitten. Dit is wat je wel moet doen. 

Volgens het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie kan urenlang stilzitten leiden tot veel ziektes en klachten: rugpijn, slaapproblemen, hartproblemen en veel meer. Wij hebben uitgezocht wat je kan doen om de klachten een kleinere kans te geven en wat meer te bewegen op een dag.

Zit je vast op het werk achter een bureau? Geen probleem, er zijn bewegingen die je achter je bureau kan doen om je ademhaling, nek, rug, polsen en armen in beweging te brengen.

Dit is wat je ter plekke kan doen:

1. Ademhaling

Zoek wat ruimte op je stoel, zet je goed en houd je rug recht. Je kan eventueel in het midden van je stoel gaan zitten in plaats van tegen de leuning.

Houd je benen evenwijdig en zet beide voeten stevig op de grond. Plaats je handen op je benen en haal diep adem. Adem in, hou je adem 3 seconden vast en adem rustig uit. Herhaal dit een aantal keer en dan gaan we over naar de relaxende oefeningen.

2. Nek

Behoud die houding en laat je hoofd zachtjes zakken naar beneden en zorg ervoor dat je kin tegen je borst komt. Je voelt het misschien ook al een beetje trekken in je rug. Blijf een tweetal seconden met je hoofd naar beneden gericht. Dan is het tijd om je hoofd heel langzaam en rustig te tillen tot helemaal naar achter. Eigenlijk moet je hier gewoon heel overdreven 'ja' knikken.

Herhaal deze beweging een aantal keer en dan gaan we de andere richting op. Opgelet: forceer niets.

Nu gaan we 'nee' schudden, maar ook heel langzaam. Kijk naar links, houd je hoofd een aantal momenten stil en draai langzaam naar de rechterkant. Alweer herhalen we dit een aantal keer.

Vergeet niet je rug recht te houden met je borst naar voor.

Tijd om nog enkele spieren te laten werken: we gaan een cirkel maken met onze neus. We beginnen vanonder, met de kin tegen de borst en draaien naar boven via onze linkerschouder, naar boven in de lucht, naar onze rechterschouder tot weer naar de borst. Herhaal dit een aantal keer en dan gaan we hetzelfde doen in de tegengestelde richting.

3. Schouders

En dan nu de schouders. Daar hebben we vaak last van nietwaar? Tijd om die ook eens aan te pakken dan. Eerst gooien we even onze schouders los, dat kan al deugd doen. Dan gaan we over naar een eenvoudige oefening. Hiervoor moet je je schouders rustig naar achter rollen. Herhaal dit even en dan doe je hetzelfde maar rol je de schouders naar voor.

Vergeet niet om je rug recht te houden, borst vooruit te houden en goed in en uit te ademen.

4. Rug

Plaats nu je rechterhand om je linkerbeen en je linkerhand achter je rug. Kijk naar links, adem in en adem uit. Herhaal dit even en dan draai je de rollen weer om: plaats je linkerhand op je rechterbeen en je rechterhand achter je rug. Kijk dan weer naar rechts en houd je borst goed vooruit.

Wat bewegen met je hoofd kan ook goed doen.

We gaan nu even wat stretchen. Houd met je linkerhand de rechterkant van je bureaustoel vast, houd je rechterarm boven je hoofd en ga maar door: stretch door naar je linkerkant.

Nadien doe je hetzelfde langs de andere kant.

Om je rug nog wat te ontspannen kan je je eigen handen vastnemen langs boven en beneden. De ene hand over je hoofd en de andere langs je rug. Nadien draai je de rollen weer om.

Een eenvoudige oefening is ook om simpelweg met je linkerhand je rugleuning vast te grijpen, na 5 seconden laat je los en houd je de leuning weer vast met je rechterhand. Dit herhaal je dan een aantal keer voor een fijn gevoel.

De volgende oefening om je rug wat te ontspannen is erg leuk. Hiervoor moet je je handen vasthouden achter je rug en naar voor buigen. Nadien probeer je je armen zo hoog mogelijk te houden. Doe dit heel langzaam en ga niet te ver, want dan kan je je spieren overbelasten. Probeer dit toch zo lang mogelijk vol te houden, ongeveer 20 seconden. Je voelt zelf ook aan wanneer je moet stoppen met de oefening.

Nu gaan we de rug nog eens wat bewegen. Hiervoor gaan we tegen de rugleuning zitten. Dan zetten we onze handen (in elkaar) achter onze rug. Nu gaan we niet naar voren, maar naar achter met ons hoofd. De rug wordt weer wat gestretcht.

5. Benen en voeten

Leg je linkeronderbeen op je rechterknie en probeer met je vingertoppen de grond aan te raken. Houd dit even vol en voel het lichtjes trekken in je benen. Nadien doe je hetzelfde maar met je rechterbeen op je linkerknie.

Ook al denk je dat je voeten het niet nodig hebben, toch zal je verbaasd zijn na deze oefeningen. Leg je rechtervoet op je linkerbeen en draai je voet in cirkeltjes. Dat kan erg goed doen. Nadien doe je dit opnieuw langs de andere kant. Linkervoet op je rechterbeen en draaien.

 

En, voel je je al ontspannen?

Lees meer