De lange weg naar 2048 (of twee tot de elfde macht)

!

Dit artikel werd gemaakt door een van onze bezoekers. Wil je reageren of zelf een artikel schrijven in onze Zoo, be our guest! Lees hier het hoe/wat/waar of begin er meteen aan.

2048 heeft de juiste ingrediënten voor een frustrerende verslaving. Het lijkt simpel, en tegelijk is het ls geraffineerd complex. Het is à la minute verslavend, dus één keer "proberen" volstaat voor rampzalige gevolgen op alle aangrenzende gebieden van je leven voorafgaand aan 2048. De instinker is de aanvankelijke mini-succesjes. Waw het lukt tot 512. Dus moet het ook wel eens lukken twee 512's naast elkaar te krijgen. Je kent het post-middernacht-gevoel: kom nog  één spelletje. Loopt dat prima, dan is het niet het moment om op te geven. Loopt het fout, dan is het niet het moment om met een rot gevoel te gaan slapen. Je lief en job zijn nu even niet prioritair. Er zijn belangrijker dingen in het leven! Such as: twee 256's in een 512 kunnen schuiven. 

2048 is de nieuwe hype. In een matrix van 4x4 verschijnen om ad random de getallen 2 of 4, telkens je alle tegels naar links, rechts, onder of boven schuift. Bij die schuifbeweging slorpen alle gelijke getallen elkaar op, en vormen een nieuwe tegel met de som van de twee vorige. 

Dus tweeën die bijeen-schuiven vormen een vier, vieren vormen een acht, enzovoort met machten van twee. Dus: 2-4-8-16-32-64-128-256-512-1024 en... finally: 2048!

Je krijgt dus een 2, en dan een 4 en dan nog een 2 na de eerste swipes. Dat is een makkie, je brengt de 2'en samen, die worden een 4, en dan schuif je die vier bij de dier die er al stond dat wordt acht, maar met al dat geschuif  zijn er alweer twee nieuwe 2's en een nieuwe 4 bijgekomen. 

Schuif naar boven en de tweeën worden een vier, schuif naar rechts en de twee vieren worden een acht, en nog eens naar rechts en die acht wordt een zestien samen met de acht die al in de rechterbovenhoek stond. Je snapt het principe. Je hebt nu een zestien, maar er zijn door de drie schuifbewegingen alweer drie nieuwe cijfers toegevoegd. 

Je moet de bijkomende cijfers efficiënt opslorpen in de geleidelijk hogere machten van twee. Tot 256 lukt dat met enige oefening wel. Maar eens het zover is zit je natuurlijk naast die tegel-256 die je zo gelukkig maakt met een reeks achten, zestienen, 64's en nog wat 2 en 4's slordig verspreid. Er is dan te weinig bewegingsruimte en het veld loopt vol. You lose. 

Zoals bij elk van die spelletjes is het geen goed idee om even te rommelen en te zien waar het op uitdraait. Dat loopt gegarandeerd fout, en snel. Kunnen we dit beter aanpakken? Uitzoeken wat je wilt bekomen is niet de oplossing, want de nieuwe cijfers zijn niet enkel ad random een 2 of een 4, ook de vrije tegel waar ze op-poppen is totaal willekeurig. Een hoge graad van randomness is kenmerkend voor verslavende spelletjes. Denk maar aan roulette of allerlei fruit-games. Menig loonzakje is er aan verloren terwijl hologige ukjes verdrietig in hun leeg papbord staarden.
Wat je wil is meer orde, getallen van dezelfde grootte moeten in elkaars buurt zijn, zodat je ze kan samenschuiven. Het helpt niet twee tegels met 256 te hebben als ze hopeloos uit elkaar staan, en er maar drie lege veldjes overblijven. Dus de focus is niet nog eens twee vieren samen voegen, maar meer ORDE brengen in de troep. Als we even logisch doorgaan op die stelling is het snel duidelijk dat je met het hoogste cijfer in de matrix, laten we zeggen 256, eigenlijk niets kan aanvangen. Je kan dat enkel met een andere 256  samenvoegen, maar die heb je nog niet. Dus moet de ene 256 die je al hebt, (of je ander hoogste getal) uit de weg.  Een mogelijke strategie kan er dus in bestaan steevast het hoogste getal op een welbepaalde plaats, bij voorkeur dan een hoek, te parkeren. Dan ontstaat er een zeefeffect met die gekozen hoek als trechter. Het werkt niet altijd, maar het zou de kans statistisch aanzienlijk moeten doen toenemen. Hitler wist het al: Ordnung muss sein!
Je moet ook leren een 'rolletje' herkennen. In het voorbeeld hierboven kan je mooi tot een 64 doorrollen. Move 1: schuif de tweeën samen, move 2: schuif de vieren samen. Twee bewegingen naar links. Dan twee maal een swipe naar boven, en eenmaal naar links, en je hebt je 64. Na een tijdje herken je zo'n uitgerold potentieel hoger cijfer. Dat is een een stuk van de truc, want het is de enige manier om de levensnoodzakelijke vrije velden te creëren. Hitler wist het al: Lebensraum!
Om dergelijke rolletjes te creëren is het nuttig om van links naar rechts (of omgekeerd) en van onder naar boven (of omgekeerd) de cijfers gesorteerd te houden van laag naar hoog (of omgekeerd). Daarbij is het ook nodig om het verschil tussen aangrenzende tegels zo klein mogelijk te houden. Elke tussenstap naar 2048 bestaat uit twee aangrenzende velden met gelijke waarde. Het verschil tussen deze twee is dus nul. Om dezelfde reden zijn ongelijke cijfers naast elkaar geen goed nieuws, en dus kan je theoretisch alle verschillen optellen, en zou de move die het verschil verkleint de beste moeten zijn. Spoilers, die het spelletje om zeep willen helpen hebben hiervoor al een winnend algoritme bedacht (

http://stackoverflow.com/questions/22342854/what-is-the-optimal-algorithm-for-the-game-2048)

Je kan ook eens gaan spieken op Youtube. "How to win 2048". Daar vind je een aantal basis-tips. Do's and don'ts: https://www.youtube.com/watch?v=Hc-MTN6VH5M&feature=youtu.be. 

Maar al die theorie zou de pret niet mogen drukken voor de casual gamer. Het is vooral fun om je eigen methode geleidelijk te verfijnen, en dan kan je nadien nog op internet zien hoe anderen het hebben aangepakt. Toch nog één belangrijk punt. Je moet er op letten als je schuift, waar de vrije ruimte zal ontstaan, want in die vrije ruimte komt natuurlijk ook de nieuwe 2 of 4 terecht, die wil je dus niet tussen een 64, een 32 en een 16 zien opduiken. En heb je al helemaal een hekel aan cijfertjes, maar wil je toch de kick van het spelletje, dan is er altijd nog de Dog-versie van 2048!
De 19-jarige Italiaan die het spelletje uitvond (en volgens velen pikte van een ander en beter spelletje) besteedde er maar een weekend aan om de succes-app te ontwerpen. Het zal langer, veel langer duren voor je een eerste keer tot 2048 geraakt, met of zonder trucjes en logica zoals hier beschreven. Daarom is dit inderdaad je volgende relatie-test. Als je relatie 2048 overleeft, schuif je alweer een plaats op in schokbestendigheid. Echt ongerust moet je pas worden als je dit screen ziet oplichten aan het einde van een lange reeks games:

Lees meer