Thalys lanceert nu ook een derde klasse: alles wat je moet weten en hoeveel zo'n ticket kost

Jaloers op de passagiers in eerste klasse en wil je toch ook wat van hun comfort hebben? Dan kan je binnenkort bij Thalys een ticket in een derde klasse, bovenop de bestaande twee, boeken. Het gaat niet om een lagere klasse waarbij passagiers de hele rit moeten rechtstaan, maar wel om een extra middenklasse die Thalys tussen eerste en tweede wil invoeren. Op die manier wil de maatschappij in 2018 zeven miljoen reizigers vervoeren.

"Dankzij deze nieuwe klasse bieden we reizigers de gelegenheid om enkel te betalen voor hetgeen ze willen", zegt Agnès Ogier, directrice-generaal van Thalys, aan Figaro. Wie in eerste klasse boekt heeft behalve meer ruimte in z'n stoel ook recht op faciliteiten zoals betere WiFi, een maaltijd, een krant, de reservering van een taxi in het station van aankomst, etc. Met het nieuwe ticket kan je dus plaats nemen in het comfort van eerste klasse, maar zonder al die extra's waarvoor je anders zou bijbetalen.

De nieuwe klasse zal 'comfort' heten en vormt dus de middenweg tussen 'standaard' en 'premium'. Thalys wil er uiteraard niet alleen het leven van een groep klanten mee verbeteren, ze hopen dat er ook meer klanten zullen bij komen. Als een deel van de passagiers naar eerste klasse verhuist, komen er weer stoeltjes vrij in standaardklasse die ze tegen een voordelig tarief kunnen aanbieden.

29€, 55€, 115€

Hoeveel zal zo'n ticket je dan kosten? De treinen van Thalys verbinden België, Nederland, Frankrijk en Duitsland. Wie bijvoorbeeld van Brussel naar Parijs rijdt kan voor 29 euro het goedkoopste ticket vinden in de standaardklasse. In premium ga je minstens 115 euro betalen. In de nieuwe comfortklasse zou je 55 euro betalen en daarmee mag je dus in eerste klasse zitten. Dat is toch maar liefst minder dan de helft van de prijs van het duurste ticket. Je weet dus ook meteen hoeveel je in premium betaalt voor al die extraatjes bovenop je zitplaats.

Vorig jaar heeft Thalys zo'n 6,7 miljoen passagiers vervoerd. Dankzij deze nieuwe optie bij het boeken van een ticket hopen ze tegen volgend jaar de kaap van 7 miljoen passagiers te halen. Daarvoor willen ze vooral meer toeristen aantrekken. Nu zitten er nog altijd veel professionele reizigers op de hogesnelheidstreinen, en te weinig mensen die in hun vrije tijd reizen.

Lees meer