Filmdilemma van de week: het Dark Universe instappen met 'The Mummy' of toch maar de minimalistische oorlogsfilm 'The Wall'?

Elke woensdag is het uitkijken naar de cinemaprogrammering van de nieuwe week: welke nieuwe films worden er op ons afgevuurd en welke films worden er gewipt? Om jullie de bomen door het bos beter te kunnen laten zien, hebben we besloten om weer vaker op bezoek te gaan bij onze eerste grote liefde: de cinema. Om vervolgens elk weekend te laten weten waarom deze of gene film de moeite is, of waarom je er beter met een wijde boog omheen loopt. 

The Mummy: onze loftrompet blijft nog even op zak

Dezer dagen is de cinema steeds meer een labyrint voor ingewijden, met prequels, sequels, reboots, spin-offs en zelfs gehele universums: films die door de jaren heen met elkaar verbonden zijn. Tot nu toe hadden we dit soort universums enkel bij de superheldenfilms – Marvel zit er al diep in, DC is aan het bouwen – maar nu wil ook Universal mee op die boot springen met hun Dark Universe.

Films met Johnny Depp en Javier Bardem (over The Invisible Man en het monster van Frankenstein) staan al gepland en onder andere The Phantom Of The Opera, Van Helsing en Wolf Man staan in de wachtrij.

© Universal Pictures

Deze week wacht The Mummy op ons, een verhaal dat even muf is dan de sarcofaag waaruit die mummies doorgaans komen gekropen, want de vorige reeks Mummy-films (met Brendan Fraser en Rachel Weisz) begon in 1999 en is dus nog niet zo gek oud en die waren al gebaseerd op een The Mummy-film uit 1932.

Anders dan in 1932 is de mummie in kwestie deze keer een vrouw, Sofia Boutella speelt prinses Ahmoenet, die ooit in het oude Egypte de macht naar zich toe wilde trekken door haar vader, de farao, diens vrouw en hun pasgeboren kind te vermoorden. Ze voerde haar snode plannen uit, maar werd snel daarna bestraft door levende mummificatie en begraving.

Niet dat we verwacht hadden dat we stevig zouden moeten nadenken bij The Mummy – het is ten slotte blockbusterseizoen en dan zijn de popcornfilms in grote getale aanwezig – maar ons probleem met The Mummy was dat de film zelf niet weet wat hij wilde zijn. De ene keer leek het wel alsof The Mummy zichzelf serieus wilde nemen, twee minuten later was het een regelrechte parodie (Tom Cruise in zijn nakie in de lijkenkamer) en soms kregen we ook de indruk dat de makers ons echt de stuipen op het lijf wilde jagen met al hun spinnen en ratten en zombies. Helaas, dat zal voor een andere keer zijn.

Cruise is er ondertussen 55 en bewijst nog steeds over een goeie fysiek te beschikken (dat lijf!), maar helaas kiest hij te vaak voor films waar geen greintje achtergrond in zijn personage zit ingewerkt. Zo is het ook hier moeilijk om mee te leven met die gladjanus van een Nick Morton, maar ook de andere personages blijven in gebreke. Wanneer prinses Ahmoenet geconfronteerd wordt met de misdaden uit haar verleden zegt ze “Het waren andere tijden”, alsof ze verwacht dat dat echt een valabel excuus is, en ook met Dr. Jekyll (Russel Crowe) hadden we hier (nog) geen voeling.

Jekyll wordt de rode draad in het Dark Universe-universum, want hij staat aan het roer Prodigium, een organisatie wiens missie het is om monsters te vinden, te volgen en te vernietigen, zeg maar de S.H.I.E.L.D. van Universal. We hopen dus dat Crowe, die toch een vakman is, de kans krijgt om zijn personage meer diepgang te verlenen.

Voorlopig laten we onze loftrompet dus nog even op zak voor het Dark Universe. De volgende in het rijtje monsterfilms wordt The Bride Of Frankenstein en is aangekondigd voor 14 februari 2019. Dan zullen we voor het eerst Javier Bardem in actie zien in het Dark Universe als monster van Frankenstein.

 

The Wall: geen meesterwerk, wél een verademing om te zien dat je ook nog een film kan maken met 3 miljoen dollar, 3 acteurs en één locatie

De andere film waar we deze week uw aandacht op willen vestigen is The Wall, een oorlogsfilm, maar wel eentje van de bijzondere soort. In The Wall kan het aantal in 90 minuten afgevuurde kogels namelijk makkelijk geteld worden (en het zijn er minder dan in de eerste 10 minuten van The Mummy) en er wordt meer gepraat dan gevochten.

The Wall speelt zich af in 2007 in Irak. Officieel is de oorlog al voorbij en de wederopbouw begonnen. In het begin van de film maken we kennis met twee soldaten die al 20 minuten liggen te bakken in de zon zonder dat ze een glimp hebben gezien van de sluipschutter waar ze naar op zoek zijn. Eén van hen besluit om op verkenning te gaan en wordt neergeschoten en niet veel later kan zijn kompaan Isaac (Aaron Taylor-Johnson) zich alleen nog maar schuilhouden achter een gammel muurtje.

© Amazon Pictures

De sluipschutter in kwestie – wiens gezicht we overigens nooit te zien krijgen – knoopt een gesprek aan via de lokale radio van Isaac en start een psychologisch spelletje. De twee praten – doorheen het gehijg en gekreun door – over naar huis terugkeren, over waarom Isaac nog niet huiswaarts getrokken is, over zijn gesneuvelde kameraden en zelfs over poëzie. Want, zo blijkt, de sluipschutter in kwestie is belezen, kan zelfs Edgar Allen Poe citeren en claimt leerkracht te zijn geweest in een schooltje alvorens de wapens te hebben opgenomen, een bewering die plausibel klinkt, maar die we nooit kunnen nagaan.

Sympathie voor de andere kant krijgen we op geen enkel moment, maar er wordt wel lichte kritiek geuit op de oorlog in Irak, want “dat muurtje waar je nu achter zit, dat was ooit deel van een school.” Opnieuw een bewering die we nooit kunnen toetsen op waarheid, maar die onze hersenen wel aan het werk zetten, want hoe hels moet het in een land worden voor een vermeende leerkracht het tot zijn doel maakt om zoveel mogelijk Amerikaanse soldaten te mollen?

The Wall is zeker geen meesterwerk - Jarhead zette de verveling van oorlog beter in beeld en The Hurt Locker was spannender - maar het is wel een verademing om te zien dat je ook een film kan maken met 3 miljoen dollar (peanuts in het Hollywood van tegenwoordig), één locatie en drie acteurs. En daar hebben we, in dit geval, Amazon voor te danken.

The Wall zal niet de grote publiekstrekker van de week worden, maar als we enkelen van jullie een ticketje kunnen doen kopen voor deze film in plaats van voor The Mummy dan is onze missie alvast geslaagd.

 

Lees meer