Ook bij CDH graaien ze lustig mee: Brussels schepen Grimberghs casht elk jaar 50.000 euro bij gewestelijke organisatie

Graaicultuur lijkt stilaan hét woord van 2017 te worden. En het blijft gevallen van graaiende politici regenen. Uit documenten van Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij Citydev, die newsmonkey kon inkijken, blijkt namelijk dat Denis Grimberghs, schepen van Mobiliteit in Schaarbeek, elk jaar een 'slordige' 50.000 euro bruto in z'n zakken steekt als voorzitter van Citydev. Bovenop zijn loon als schepen én een heel pak meer dan de bedragen die bij SamuSocial circuleerden. En voor wie er zou aan twijfelen: Grimberghs behoort niet tot PS, maar wel tot de CDH die nu dus ook genoemd wordt in een dergelijk dossier. 

Welgeteld 53.147,10 euro per jaar: zo veel verdient de voorzitter van Citydev elk jaar. Dat brutobedrag berekende onze redactie op basis van documenten en cijfers die we konden inkijken. En die bestuurder, da's Denis Grimberghs (CDH). Hij is sinds 2010 voorzitter van de overheidsorganisatie naast zijn functie als schepen van Mobiliteit van de Brusselse gemeente Schaarbeek. Toch een behoorlijk loonbriefje voor een overheidsinstantie, zeker als je rekening houdt met de onthullingen van La Dernière Heure vorig jaar, toen vriendjespolitiek werd gesuggereerd bij de vele contractuele medewerkers van Citydev.

Bedrijfswagen

Tegelijk heeft Citydev. nog een achttiental andere bestuurders, die enkel zitpenningen ontvangen voor hun medewerking. Vier andere bestuursleden krijgen een vergoeding van tussen de 1.600 euro en 4.905 euro, per jaar welteverstaan. Maar twee mannen springen er toch wel uit op de loonlijst: schepen Grimberghs dus én Julien Meganck, secretaris van de Brusselse afdeling van Open VLD. Ook die laatste ontvangt als gedelegeerd bestuurder van de organisatie een ruwe 50.000 euro per jaar, al vervult hij wel geen actieve politieke rol momenteel voor zijn partij.

Bij hun functie hoort tevens een bedrijfswagen uiteraard. En ook die leasingkosten lopen aardig op: tot bijna tienduizend euro voor Grimberghs, die van Meganck gaat daar los voorbij met zo'n 11.000 euro per jaar, dat is zonder verzekering. Geen onredelijk bedrag voor een wagen van een bestuurslid per sé, maar misschien niet strikt noodzakelijk met een jaarlijks inkomen van 53.000 euro.

Julien Meganck mag dan geen politicus met een verkozen mandaat zijn, het is extra pijnlijk voor Open Vld dat het volgende schandaal net over één van hun partijleden gaat. Na het Samusocial-schandaal namen zij een stevig standpunt in: Stefan Cornelis, een voormalig kabinetschef van de partij, zal die zaak onderzoeken als voorzitter van de onderzoekscomissie rond de Brusselse daklozenorganisatie.

"Dit is een fulltime job"

Meganck vindt dat hij zijn inkomen volledig kan verantwoorden. "Ik heb zo'n 18-tal vergaderingen per week in mijn functie als gedelegeerd bestuurder. Het is een fulltime job, ik ben alle dagen bij Citydev te vinden", zegt hij aan onze redactie. "Dat is ook meteen mijn enige vergoeding, ik verdien verder niets." Meganck is ook niet bevoegd om alleen beslissingen te nemen. "Alle grote beslissingen moeten gemaakt worden door een Nederlandstalige én een Franstalige bestuurder." In het geval van Citydev dus Meganck én Grimberghs. Wat de hoge lonen van die 12 andere directeurs betreft, pleit hij voor verbetering. "Binnen 4,5 jaar zal die situatie genormaliseerd zijn. Dat was twaalf jaar geleden een samenloop van vernieuwde wetgeving en politieke beïnvloeding."

Brussels minister van Financiën en Begroting Guy Vanhengel (Open Vld) neemt zijn partijgenoot in bescherming. "Julien Meganck is afgevaardigd-bestuurder van City Dev, dat is nagenoeg een full-time job", laat hij onze redactie weten. "Het zou overigens wenselijk zijn dat men niet geval per geval, niet iedere individuele verloning zou beoordelen, maar dat er duidelijke regels, met objectieve criteria zouden komen, om deze verloningen te stroomlijnen. Op het gewest zijn we daar mee bezig. Op het niveau van de ondergeschikte besturen moet dat ook gebeuren."

Ook Denis Grimberghs vindt dat zijn verloning niet exuberant is, wel integendeel. "Dat komt neer op zo'n 2.500 euro per maand. Als voorzitter is dat zeker niet overdreven, te meer omdat ik me drie dagen per week fulltime richt op Citydev. en er ook ter plaatse ben", aldus de schepen van Schaarbeek. "Vorig jaar heeft het Rekenhof Citydev terechtgewezen, maar dat ging over de interne structuur en niet over verloningen. Die zijn we momenteel aan het aanpassen, dus binnenkort is er een nieuw organigram. En tegen september zou er ook een commissie komen die toekijkt op de verloningen."

Wat is Citydev?

Citydev, dat zegt je misschien niet veel, maar het is een para-gouvernmentele organisatie die al even bestaat, weliswaar onder een andere naam. Sinds 1974 bestaat de organisatie onder de naam Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, kortweg de gomb. Na veertig jaar werd die omgedoopt tot Citydev., waarbij ze er meteen ook een verantwoordelijkheid bijkregen.

Want in eerste instantie bestond die verantwoordelijkheid uit twee speerpunten: bedrijven onthalen en zorgen voor de stimulatie van economische groei in Brussel op een hands-on manier. Daarbij moesten er ook woningen voorzien worden voor de middenklasseburger. In 2014 kwam daar de extra opdracht bij om 'gemengde projecten' te stimuleren: plaatsen waar bedrijven, cultuur en bewoners samenkomen.

"Je moet die vergoeding niet aannemen."

Arnaud Verstraete, de 'klokkenluider' van Groen die het Samusocial-schandaal mee aan het licht bracht, is niet verbaasd over onze onthullingen én bedragen. "Ik begrijp ook niet hoe dat mogelijk is, maar de jarenlange machtsstructuren leiden zeker ook tot een gebrek aan transparantie. De stad Brussel wordt daardoor al jaren bezoedeld. Het is nochtans heel eenvoudig: je bent niet verplicht om een vergoeding aan te nemen." Volgens de man is er één voordeel aan de onthullingen rond Samusocial, en dus nu ook Citydev. "De publieke verontwaardiging is nu zeer groot: dit is een grote kans om hier eindelijk van af te geraken." Uiteraard hebben we ook Grimberghs trachten te contacteren, maar vooralsnog zonder resultaat.

Lees meer