Het wordt heel warm deze week: hier zijn enkele tips om de hitte door te staan 

Het wordt warm deze week, heel erg warm ... Er zijn een aantal dingen waar je zeker op moet letten als de temperaturen stijgen. Zorg ervoor dat je de hitte aankan en verfris je op de juiste manier. Hou je gezucht en gepuf voor jezelf en doe vooral de volgende dingen. 

1. Niet zagen

We bedoelen dat niet sarcastisch. Als je je verzet tegen de hitte, kan je je opwinden en zelfs stress krijgen. Hierdoor zal je het nog warmer krijgen en dat is net hetgeen we willen vermijden.

2. Drink water

Drink voldoende water als het zo warm is. Velen vinden dat vanzelfsprekend, maar drinken toch niet voldoende op een dag. Zorg ervoor dat je je dagelijkse hoeveelheid water drinkt, met liefst zelfs een glaasje extra. Je lichaam zal het nodig hebben.

Vermijd ijsblokjes in je water

Bij hitte ben je snel geneigd om ijsklontjes in je water te doen om het frisser te krijgen. Eigenlijk werkt dat averechts: het ijskoude water doet je lichaamstemperatuur tijdelijk dalen waardoor de thermostaat in je hersenen ervoor wil zorgen dat het weer gaat stijgen. Als gevolg ga je het (snel) terug warm krijgen.

3. Kruidenthee

Je kan voor het tegenovergestelde zorgen door lauwwarme (kruiden)thee te drinken. De hitte zorgt voor een tijdelijke verhoging in je lichaam en je hersenen passen het weer aan en zetten je thermostaat weer lager.

4. Eet fruit

Door te zweten verlies je veel vocht. Zorg ervoor dat je genoeg fruit eet om het nodige vocht terug aan te vullen. De beste vrucht hiervoor is watermeloen. Daarnaast kan je verschillende soorten fruit eten: appels, mango, aardbeien, bananen, en bessen zijn ook ideaal om je vochtverlies terug aan te vullen.

5. Washandje

Wil je af en toe een verfrissend gevoel? Leg dan een koud washandje in je nek.

6. Voetbadje

Een voetbadje met koud water kan ook deugd doen.

7. Luchtige kleding

Het spreekt voor zich dat je geen dikke jas moet aantrekken als het 35 graden is. Zorg ervoor dat je een stof draagt die ademt, zoals katoen. Vermijd satijn want dat ademt niet zo goed.

8. Deel je dag anders in

Probeer tussen 12 uur en 16 uur zo weinig mogelijk te doen. Hoe meer je bezig blijft, hoe warmer je het zal krijgen. Plan je intensief werk vooral in, tussen 12 uur en 16 uur.

Lees meer