Zo slecht zijn het loon en en werkomstandigheden bij Ryanair … Nog altijd zin in een goedkope vlucht?

Ryanair staat bekend als dé goedkoopste vliegtuigmaatschappij. Maar daarvoor moet op andere zaken dan weer bespaard worden. Op het personeel bijvoorbeeld. Want zij moeten in erbarmelijke omstandigheden hun job uitvoeren. Vooral diegenen die werken via een uitzendcontract zijn de dupe. Misschien toch maar eens twee keer nadenken voor we nog zo'n goedkope vlucht boeken bij Ryanair? 

Lage lonen, niet doorbetaald worden bij ziekte, ... Er zijn grote twijfels of de praktijken bij Ryanair wel stroken met het arbeidsrecht. Met een nettoloon van 1.000 euro kan je je zelfs vragen stellen of ze zich wel aan het minimumloon houden. Want ook de cabinemedewerkers bij Ryanair werken 40 uur per week of draaien mee in stand-bydiensten, dat kwam De Morgen te weten.

Een aantal werknemers van Ryanair vond het zelfs zo ver gaan dat ze naar het Europees Hof van Justitie zijn gestapt. Reden voor deze drastische stap is dat Ryanair stelt dat al hun werknemers onder het Ierse recht vallen, aangezien ze werken in vliegtuigen die geregistreerd zijn in Ierland. Dat betekent, onder andere, dat je werkgever je niet moet doorbetalen bij ziekte, wat in België dus wel verplicht is.

Enkel betaald 'in de lucht'

Wie via het Ierse uitzendbureau Crewlink bij Ryanair werkt (zo'n drie kwart van het luchthavenpersoneel van Ryanair in Eindhoven werkt via Crewlink), krijgt 18 euro per uur. Niet mis zou je denken, maar ze worden wel enkel betaald 'als ze in de lucht zijn'. Ze mogen dus enkel de werkelijke vluchturen doorgeven. Voorbereidingen, klaarzetten van voorraden en schoonmaken worden zo dus eigenlijk niet betaald. Ook een vertraging, toch uren die je op je werk bezig bent, mogen niet worden doorgerekend.

Cabinepersoneel kan nog wat extra bonussen verdienen door veel te verkopen. Al wringt ook dat schoentje soms. Normaal gezien zou je 10 procent van de totale verkoop krijgen als bonus. Maar dat durft, volgens de bron van De Morgen, wel al eens wat minder te zijn. Een verklaring daarvoor, wordt niet gegeven. Hoeveel je verkoopt, weegt ook heel zwaar door bij je beoordeling. Meer dan hoe je met passagiers omgaat, dat lijkt Ryanair al veel minder te deren.

Aanlokkelijke job

Ryanair probeert dat allemaal wat goed te praten. Een loon kan oplopen tot zelfs 40.000 euro per jaar, stellen zij. Het personeel krijgt zo ook gratis training. Al vermelden ze er wel niet bij dat de basistraining, om aan de job te kunnen beginnen, zo'n 3.600 tot 4.200 euro kost. En dat moet op voorhand worden opgehoest of het wordt van je loon afgehouden.

Ondanks al die problemen, blijft het toch een aanlokkelijke job voor vele jongeren. Ryanair zei zo aan De Morgen dat het een wachtlijst heeft van meer dan 3.000 jongeren die cabinemedewerker willen worden. Nu we dit weten, gaan wij alleszins toch nog eens extra nadenken voor we nog zo'n goedkoop ticket aanschaffen.

Lees meer