Val je moeilijk in slaap? Dit is wat je moet eten!

01 uur, 02 uur, ... De klok blijft maar verder tikken. En ondertussen maar klagen en zuchten: "Verdomme, mijn wekker gaat binnen 4 uur al af ...". Wist je dat dit probleem verholpen kan worden door lekkere dingen te eten? In bepaalde voeding zitten nu eenmaal stoffen die je sneller in slaap doen vallen. Benieuwd wat je kan eten om beter te slapen? 

1. Kersen

Kersen eten of kersensap drinken, verbetert de kwaliteit en de duur van je slaap. Zure kersen zijn een natuurlijke bron van melatonine, een van de hormonen die ons lichaam aanmaakt aan het einde van de dag en waardoor je in slaap valt (en blijft). Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat kersensap drinken je slaap kan verlengen tot 90 minuten.

2. Jasmijn rijst

De Thaise rijst heeft een hoge glycemische index (GI = hoe snel koolhydraten in de darm worden verteerd en als glucose in het bloed worden opgenomen.). Na het eten van deze rijst, stijgt de bloedsuikerspiegel waardoor bepaalde stoffen (tryptofaan en seratonine) in je lichaam verhogen. Je zal makkelijker in slaap kunnen vallen maar wel niet meteen. Uit een onderzoek bleek dat je de rijst 4 uur voor bedtijd moest eten om te genieten van het slaapverwekkende effect. Jasmijn rijst als avondeten is dus perfect.

3. Bananen

Bananen eten voor het slapengaan helpt ook voor een goede nachtrust. Volgens gezondheidsdeskundigen bevatten bananen ook het tryptofaan aminozuur dat zorgt voor serotonine. Ook hier zorgt serotonine weer voor een kalmerende en slaapbevorderende werking.

Daarnaast bevatten bananen ook kalium en magnesium. Twee stoffen die ervoor zorgen dat je spieren ontspannen.

4. Zoete aardappelen

Je zou denken dat het niet zo goed is voor het slapengaan maar een zoete aardappel zorgt ervoor dat je makkelijker in slaapt valt. In zoete aardappel zit choline, een vitamine die ervoor zorgt dat je makkelijker slaapt. Net zoals bananen bevatten zoete aardappelen ook spier-ontspannende stoffen zoals kalium en slaap-stimulerende koolhydraten.

5. Amandelen

Amandelen zijn rijk aan magnesium, een mineraal dat nodig is voor een goede nachtrust. Een eerdere studie, gepubliceerd in het Journal of Orthomolecular Medicine, bewees dat wanneer het magnesiumniveau in je lichaam laag is, het moeilijker wordt om in slaap te vallen.

6. Kruidenthee

Een kopje cafeïnevrije thee zorgt ervoor dat je makkelijker in slaap valt. Probeer eens een thee met valeriaan of kamille.

Slaapwel!

Lees meer